Mens våre forfedre måtte være opptatte av å arbeide for å brødfø familiene, er våre nye generasjoner mer enn noen før oss opptatte av komfort og luksus. Ferien for neste år er allerede bestilt eller bestemt.

Derfor dro jeg sammen med flere tusen andre på utstillingen for ferie- og fritidsutstyr i Lillestrøm. Det var til å miste pusten av. Største bobil kostet over fem millioner kroner og har plass baki til en liten personbil! Nesten tolv tonn er vekta på denne luksushytta på ti hjul, så her må det til et tungvekterførerkort. Seks trappetrinn opp, og se opp for bruer, trær og lystråder fire meter over bakken!

STORE TALL

Etter snart 30 år med telt, campingbil, diverse campingvogner og bobil - og 20 års herlig fastligging på Tangenodden Camping (!) - er innsynet også i denne sida av livet blitt betydelig.

For det første er det et miljø for kjøreferier på egen hånd både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Nordmenn med kjørende feriemaskiner ferdes mellom Nordkapp og Middelhavet - men hendelser i Europa har nok de siste åra ført til litt mer hjemlige ferier. Eller til Sverige og Danmark, så klart.

På internett kan vi lese at det ved årsskiftet var 33.432 registrerte bobiler og 97.000 campingvogner her i landet. Norsk Bobil- og Caravanklubb, som har en aktiv avdeling også på Øvre Romerike, regner faktisk med at over en kvart million nordmenn nå eier campingvogn eller bobil i Norge!

Mens antall campingvogner har økt med drøye 2.000 i året, har antallet bobiler økt med 10.000 de siste fire årene. Gjennomsnittslengden for en ny bobil i Norge i dag er på 7,3 meter. Ifølge oversikten på nettet, er en «norgesbobil» en delintegrert bobil (betyr med eller uten originalt lastebilførerhus) altså på snaue 7,5 meter. De mest populære og nye «folkebobilene» har en startpris på mellom 600.000 og 900.000 kroner. De dyreste luksusbobilene ligger på flere millioner.

Den gjennomsnittlige bobileier er 59 år, hele 88 prosent av bobileiere er over 50 år, bare én prosent er under 40. Aldersgruppen 40 pluss er mer nysgjerrig på bobil, noe som nok skyldes at dette er blitt en allment akseptert form for fritidsbruk.

TI MILLIONER GJESTEDØGN

Det er nesten ti millioner gjestedøgn på norske campingplasser per år. Av disse er rundt seks millioner norske overnattinger, fordelt på over to millioner i campingvogn/telt, rundt én million sover i bobil og omtrent 2,5 millioner i campinghytter.

Det selges bobiler som aldri før. Bruktmarkedet er også stort, og til enhver tid ligger rundt 3000 nye og brukte bobiler ute på finn.no.

Blant medlemmene hos Norsk Bobil- og Caravan Club svarer 46 prosent at friheten til å overnatte hvor man vil, er den viktigste årsaken til å ha campingvogn/bobil.

Da er det grunn til ettertanke om hvordan våre ferievaner og ikke minst hva vi investerer i fritida vår, har endret seg på to generasjoner. Mine foreldre hadde knapt nok råd til et knappetelt. Ferieturene gikk med buss og håndbagasje til slekt og venner i Skrukkelia i Hurdal der slåtten og skrabbslåtten i Nordenga trengte mange villige hender i juni og juli hver sommer. Da onkel Einar og onkel Kåre gikk på fisketurer til Svartungen eller Skrukkelisjøen, og vitset og lo seg til «fiskedritt», ble dagene og kveldene på det tidligere leilendingsbruket mer morsomme enn noen tur til Disneyland eller Roma, Dubai og Maldivene hadde vi ikke hørt om ennå. Bare Zanzibar, hvor nå det er ...

LUDVIGS ORD

Min gode venn Ludvig Karlsen, født som tatergutt i Furua på det som nå er østre rullebane på OSL, snakket mye om sitt folk, de reisende. De la ut med telt, hest, kjerre og det vesle de hadde på våren, og kom hjem igjen ut på høsten. Fra dem tok Kirken, Misjon blant Hjemløse, barnevernet og lensmennene i bygdene barna fordi de reiste så mye.

- Rart, sa Ludvig ofte til meg. - I vår tid reiser nesten alle - men ingen tar onga fra noen lenger på grunn av all reisinga!

Vel, rent bortsett fra at vi bruker en større prosent av inntektene på fritid og ferier i våre dager, har vi det kanskje ikke så mye bedre sammen. Det vi har er friheten og gjelda, men det gir arbeid for noen, det også...

De færreste av oss kjøper bobil til flere millioner, i hvert fall kontant. De langt billigere og brukte fungerer minst like bra, enten på langtur eller middagstur til Sverige eller ved Skrukkelisjøen.

Friheten og fritida er mer dyrekjøpt enn noen gang.

God helgetur!

FLERE INVITERT AV JOHN GRANLY

Hvor ble egentlig det sammenskyvde brødet av?

Regnbuens årstid

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.