«Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1/11-2016, og det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes. Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke,» skriver styreleder Pål F. Tandberg i pressemeldingen.
Bakgrunnen for avgjørelsen er den omstridte flyseteavgiften som etter planen innføres 1. juni. Trafikken vil gå som planlagt frem til 1. november, men deretter er det altså stopp.
Tar med den ene hånden og gir med den andre
Regjeringen har dermed ansvaret for de tusen arbeidsplassene som her går tapt. De har med dette vedtatt å øke arbeidsledigheten i Østfold fra 3,3 til 4 prosent, samtidig som det blir bevilget midler for å bremse arbeidsledigheten på Sør- og Vestlandet.
Flytter til Gardermoen
Kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud, kan ikke si noe om Ryanair flytter ruter til Gardermoen, men kan bekrefte at Ryanair har reservert slots på Oslo Lufthavn fra 1. september. De har bestilt fire ankomster/avganger daglig. Man vet ikke om de kommer til å benytte seg av det eller ikke.
Øker presset
Med en nedleggelse av Rygge vil presset på Gardermoen øke, og dermed kan det antatte behovet for en tredje rullebane fremskyndes.
Jeg kan ikke se hensikten eller noen miljøgevinst med denne avgiften, men derimot det motsatte. Det vil mest sannsynlig medføre økt biltrafikk fra Østfold gjennom Oslo til Gardermoen. Det vil øke flytrafikken på Gardermoen og dermed kommer etter hvert spørsmålet om kapasiteten på Oslo lufthavn. Miljømessig vil innbyggerne på Øvre Romerike bli noen av de største taperne.
Andre muligheter
Nannestad bygdeliste ønsker ikke en 3. rullebane på Gardermoen, verken nord, sør, vest eller øst for de allerede eksisterende rullebanene. Nannestad bygdeliste vil at sentrale myndigheter skal vedta å bygge raskere og dobbeltsporet jernbaneforbindelse til byene i Vestfold og Østfold, og på den måten utnytte kapasiteten som allerede ligger der ved Torp og Rygge.
Dette reduserer behovet for ytterligere utvidelser ved Gardermoen, samtidig som det åpner for muligheten til å få større deler av person- og varetransporten over på jernbane. De mest kritiske røstene vil sikkert hevde at skrinlegging av planene om en 3. rullebane på Gardermoen vil være ødeleggende for næringsutviklingen i regionen. Dette argumentet imøtegår vi med å peke på at det ikke er snakk om full stopp av all aktivitet ved Gardemoen, men heller en kontrollert og nødvendig nedbremsing før utviklingen bokstavelig talt vokser inn i himmelen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.