Forskning viser at barna har en stor naturlig interesse for realfag tidlig i livet og god evne til å lære allerede i barnehage alder. Og her vil vi fra Stensby barnehage belyse hvordan vi har praktisert naturfag i barnehagen.
Ved starten av det nye året var det mange barn i Stensby barnehage som hadde flere opplevelser med rakettoppskytning på nyttårsaften. Dette ble snakket om i samlingsstund og i enkelttilfeller i løpet av dagen. Flere av barna kom med sine synspunkter om hvorfor raketter plutselig skyter opp til himmels og vi undret oss sammen om det fysiske fenomenet luft. Inspirert av idébroen for barnehagen ble det laget en aktivitet sammen med barna som omhandlet å trykke rakett motiver på ark der hovedmateriale var dorull som var klippet i og dyppet i forskjellige farger og drysset med glitter. Her fikk barna mulighet og rom for å uttrykke seg kreativt ved og gjenskape en visjon av hvordan himmelen så ut på nyttårsaften. Denne aktiviteten ble først og fremst ble bygget på barns medvirkning som handler om å lage pedagogiske aktiviteter og planer ut fra det barna uttrykker at de interesserer seg for.
Etter denne aktiviteten ble det observert at noen av barna hadde dratt med seg den nye rakett interessen inn i lek, det ble laget egenproduserte raketter av magnetklosser som ble skutt opp i luften med fascinerende rakettlyder.
Denne nye interessen for raketter har dannet et grunnlag for videre arbeid. Videre i denne prosessen skal vi ha oppskytning av raketter med bruk av luft som er et viktig fysisk fenomen som er rundt oss hele tiden. Med bruk av materialer som en tom brusflaske, en gammel hageslange og egenproduserte papir raketter vil vi gi barna autentiske opplevelser med hva som skjer dersom man presser luften ut av flasken. Naturfag handler ikke bare om å vite, men også om å prøve å finne ut av ting sammen. Praktiske arbeid og undersøkelser av forskjellige aspekter i naturen danner grunnlaget og er selve kjernen for naturfaglig arbeid sammen med barn.
Marita Nordahl
på vegne av Stensby barnehage
LES OGSÅ: Stimulerer til realfag. Elever programmerer Lego-roboter i store fri

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.