Flere av dem økte til dels betydelig. Dette er selvsagt hyggelig for sentrene og de som driver handel i sentrene, men kan også være uttrykk for at de som driver utenfor sentrene fortsetter å tape omsetning.
Men dette fenomenet er det ikke sentrene alene som har skylda for, eller æren for, om man vil se det på den måten. Sentrene drives for at de som har butikker der skal ha et godt tilbud til forbrukerne, så godt at forbrukerne velger å bruke et senter til sine innkjøp.
Sentrene er PR-messig bulldosere i forhold til enkeltbutikker på mindre steder. De har også et stort fortrinn ved at de har mange butikker under samme tak og det er ingen tvil om at de handlende setter pris både på utvalget og komforten.
Dermed er det forbrukerne som til syvende og sist er de som påvirker handlemønsteret mest. Det nytter ikke som forbruker å si at de støtter sitt nærmeste handlested, når faktum blir noe annet.
Sundet rammes etter manges mening av at det mangler et senter under tak. Dette kommer nok med storsatsingen i Wergelandsgata. Inntil videre må butikkene i Sundet klare seg på å være «de små butikkene i et hyggelig sentrum med den hyggelige betjeningen». Det må også butikker i Maura, på Minnesund, Dal og andre steder også. Konkurransen er drepende tøff for noen, så langt er sentrene vinnerne på Øvre Romerike, kanskje sammen med en økende netthandel. Skal de små overleve må de rett og slett være ekstremt gode på service og nærhet.
LES OGSÅ: Sportsgigant til Jessheim etter ti år med planlegging