Det norske fascistpartiet Nasjonal Samling (NS) var marginalt før andre verdenskrig, men medlemstallet økte med Tysklands okkupasjon av Norge. Partiapparatet vokste sterkt og ledelsen innførte blant annet kompetanseutvikling av medarbeiderne sine. På ordre fra NS’ leder Vidkun Quisling tok nazistene over Romerike Folkehøgskole på Jessheim. De ville etablere en eliteskole med tanke på fremtidige NS-ledere, i regi av Nasjonal Samlings Ungdomsfylking – NSUF.

Dette var partiets organisasjon for barn mellom ti og 18 år – det norske motstykket til tyske Hitlerjugend. I tillegg til NSUFs skole på Jessheim, hadde nazistene også lag- og troppsførerskoler andre steder.

BARN AV NS-FOLK

Folkehøgskolen, eller Fylkesskole som det het da, sto ferdig i 1940. Allerede samme år prøvde nazistene å få inn elever i de ledige plassene, imidlertid klarte rektor Erling Østerud å fylle dem opp slik at det ble drevet vanlig folkehøgskole der det første året.

Men i september 1941 var det slutt, da kom naziminister Rolf Jørgen Fuglesang og rekvirerte skolen. Hele staben og alle elevene måtte forsvinne. Det første året ble skolen brukt til tillitsmannsopplæring, selve førerskolen gikk fra 1942 til mai 1945.

Det kan se ut som at mye av aktiviteten på skolen bar preg av speidervirksomhet enn politikk, men nazistenes ideologi ble uansett formidlet. Flere elever var barn av NS-medlemmer, og det er tvilsomt om mange ungdommer som ikke på annen måte ville hatt kontakt med nazismen ble trukket inn i NS gjennom NSUF.

Skolen ble omtalt som den mest moderne internatskolen i Skandinavia, av enkelte norske aviser under krigen.

FØRERASPIRANTER

NS bestemte at det årlig skulle opptas et visst antall føreraspiranter som skulle skoleres i teori og praktisk arbeid. Hvorfor nazistene la sin elsk på Romerike Folkehøgskole er usikkert, men ganske sentral beliggenhet i forhold til Oslo kan være en årsak. Nye og moderne bygninger i tillegg til skjermet eiendom var nok også fristende, her var det plass til kortere kursvirksomhet parallelt med lenger opplæring. I tillegg var beliggenheten egnet for eksersis, idrett og arbeidstjeneste. Dessuten var det mulig å dyrke grønnsaker og holde dyr der, noe som ble utnyttet til matauke mot slutten av krigen.

I 1942 fikk blant annet 70 lærere tilknyttet NS, et ukeskurs her. Også flere hundre norske ungdommer ble kurset av NS på Jessheim. Totalt gjennomførte rundt 60 ungdommer selve førerskolen. Blant fagene elevene skulle gjennom var raselære, historie, sosiologi, partilære, sosialpolitikk, ervervsgeografi, finanslære og offentlig forvaltning.

KOMMANDANTEN

Formelt var Føreren selv, Vidkun Quisling, øverste politiske leder for ”Den Høyeste Politiske Skole for Førere i Parti og Stat” som var det offisielle navnet på skolen, men den daglige ledelsen sto kommandanten for, Jakob Fogstad fra Kristiansand.

29-åringen ble vel ansett. Han hadde vært leder av NS’ opplæringskontor og mange mener han var selve arkitekten bak Førerskolen.

Med sin brede kontakt i partiet, universitetsmiljøet og næringslivet, etablerte han tidlig et samarbeid med disse.

Og det lyktes derfor skolen å få høyt kompetente fagfolk som forelesere gjennom hele skoletiden.

Høsten 1943 meldte Fogstad seg til krigstjeneste og ble sendt til SS-offisersskole i Tyskland. Han kjempet etter hvert på Østfronten. Så ble han stilt for retten i landssvikoppgjøret i Norge og fikk fem års straffarbeid i tillegg til inndragning av 5000 kroner.

FLAGGSKIP

Førerskolen var et flaggskip i partiets interne opplæring. Og den var forbundet med stor prestisje – politisk og ideologisk. Avslutningen på hvert kull skulle ikke bare være en sak for skolen, men også for partiets øverste ledelse. Første kull ble naturligvis gjenstand for ekstra virak ved skoleslutt.

Det var første gang i historien at partiet hadde et profesjonelt førerkorps i emning. Aspirantene ble invitert til en to dagers Oslo-tur med mottakelse i Rådhuset av ordføreren og på Slottet av selve Føreren. Vitnesbyrdene fikk elevene overbrakt av minister Fuglesang.

Kilder: Cand.philol. Ove Johnsen, Wikipedia, Store Norske Leksikon, Riksarkivet, Nasjonalbiblioteket

Dypdykk i egen familiehistorie: Mari snakket med morfaren om krigsårene og Nato-oppdrag

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.