To fulle kjøleskap vitner om at jeg nok er enda dårligere enn de fleste til å begrense meg i julematinnkjøpet. Nå kjøpte jeg også en del grønnsaker, som ennå ikke er brukt opp. Og i grønnsaksskuffen lyser den hvite dronningen av grønnsaker; blomkålen.

De gode grønnsakene er vi så heldige at vi har hele vinteren, og blomkål er en allsidig grønnsak som kan brukes til det meste. Kokt, rå, gratinert eller bakt. Denne gangen har jeg valgt en ganske så enkel løsning, og helbakt blomkålen.

Den kan fint servers som et tilbehør, men er nydelig å spise bare som en egen rett. Tilfeldigvis er blomkålen veldig sunn, jeg får brukt opp noe jeg hadde i kjøleskapet, denne retten er ikke bare vegetarisk, men faktisk også vegansk (om du bytter ut smøret med en olje).

Jeg trenger ingen nyttårsforsetter på kjøkkenet, de kommer helt av seg selv. Har ingen tro på det samme når det gjelder trening .

Bakt blomkål

Du trenger:

1 blomkål

1 ss smør

0,5 ts salt

0,5 ts nykvernet pepper

Slik gjør du:

1. Fjern bladene fra blomkålen. Skjær av det ytterste på stilken, og skjær et kryss i bunnen på stilken. Dette gjør at blomkålen enklere blir mør.

2. Skyll blomkålen og tørk av det med et rent kjøkkenhåndkle.

3. Smør smøret på blomkålens overflate og ha over salt og pepper.

4. Sett blomkålen i en ildfast form, og stek (bak) blomkålen i ovnen på 200 ° C i minst 45 minutter til det har en gylden overflate. Sjekk med en skarp kniv at blomkålen er mør.

5. Spis det bakte blomkålen varm eller ha den avkjølt i biter i salater. Eller med en god dressing ved siden av.

Dressing

Du trenger: 6 ss olivenolje 2 ss balsamicoeddik 1 ss sennep 1 ts finhakket gressløk

Slik gjør du:

1. Ha alle ingrediensene i en bolle.

2. Pisk sammen.

FLERE OPPSKRIFTER FRA ODA

Jeg beklager på forhånd: Denne lakrisisen er totalt vanedannende

Slik lager du brød uten å kna deigen