- Herregud så gøy. Nå føler jeg veldig glede, det kiler i magen. Tusen takk!
Ellen Chatrine Laugen Vestnes fra Eidsvoll jubler når EUB overbringer det glade budskap - at hun vant årets fotokonkurranse med bildet Childwood (en ordmiks av engelske childhood barndom med ordet wood = tre). Bildet er tatt ved ei tømmerlunne i Gullverket.
- Jeg har på sett og hvis følt at bildene mine ikke har vært så aktuelle i fotokonkurransen deres, men jeg har sendt inn likevel, sier hun.

ANNERLEDES

- Fortell om bildet.
- Jeg liker å lage bilder som folk kan tenke litt på. I løpet av dagen får jeg mange blaff i hodet, og jeg har alltid en notatblokk på nattbordet der jeg skriver ned ideer. Akkurat dette bildet var gøy å lage. Jeg liker tømmer og tømmerlunner, og dette bildet er litt sårbart samtidig som det er noe røft over det, forklarer hun.
- Så du planlegger alle bildene dine?
- Ofte har jeg en plan om at de skal bli slik eller sånn, men det blir også mye på impuls. Og det er slett ikke alltid at planen holder vann. Men det er det som er gøy. Dessuten er jeg veldig glad i svart-hvitt, og jeg kan fortsatt lukte kjemikaliene etter vi så framkallingsprosessen i fotovalgfaget på ungdomsskolen, ler hun.

BEGYNTE MED MOBIL

Vestnes forteller at hun har tatt mange bilder med mobiltelefon, men fotointeressen ble virkelig tent da hun fikk et kompaktkamera for fire år siden.
- Da var det gjort. Og etter at jeg vant et speilreflekskamera samme høst, har det tatt av. Jeg driver og tusler med kameraet hver eneste dag, sier hun.
EUB gratulerer så mye med seieren!

JURYENS BEGRUNNELSE

Til å bedømme finalen i årets fotokonkurranse, spurte vi om hjelp fra klokkenist og musiker Vegar Sandholt, som også er en habil fotograf.
- For det første er jeg veldig glad i svart/hvitt, og jeg synes bildet hennes er spennende satt opp. Jeg liker kontrasten mellom det røffe maskuline tømmeret og den vevre feminine skikkelsen. Slike motsetninger skaper en spennende kontrast, ikke bare i fotografering, men i all kunst. Skal jeg trekke noe her, må det være at bildet nok hadde vært mer spennende hvis hovedobjektet hadde vært plassert ut av senter. Hun burde tenke mer på det gylne snitt når hun fotograferer, men alt i alt er dette det beste bildet i årets konkurranse, påpeker han.
Det gylne snitt har vært brukt i komposisjon siden antikken. Man mente slike proporsjoner ga en balanse som på en naturlig måte tiltaler menneskets øye og sinn. I hovedsak går prinsippet ut på å dele et motiv i ni like store deler ved å dele det i tre horisontalt og vertikalt. De gylne snittene ligger i de fire krysningspunktene for delingslinjene, og motivet bør altså plasseres i et av disse.
- Det skaper dynamikk, dybde og liv i bilder, sier Sandholt.

Se alle ukevinnerne

Drosje i regn (runde 8)
Gutten i balja (runde 7)
God morgen, Bergen (runde 6)
Tatt akkurat i rett tiendels sekund (runde 5)
Å bruke speil er et gammelt fototriks, men det fungerer nesten alltid (runde 4)
Bergtatt av klatretur (runde 3)
Tok førstepremien med energi i full utfoldelse (runde 2)
Til topps i fotokonkurransen med varm sommerlek i iskaldt spredervann (runde 1)

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.