• VETERANER. Peter L. Nissen og Gunnar Berge har flydd både Spitfire og Vampire i løpet av sine karrierer i Forsvaret.

Etter 15 måneder med lukket dør er flymuseet på Gardermoen gjenåpnet. Over 500 mennesker kom til gjenåpningen lørdag.

– Den siste tiden før gjenåpningen har vi gått litt på tomgang og bare ventet på å ta imot folk, sier Helge Engen fra venneforeningen.

Han og et tjuetalls andre entusiaster har jobbet timevis på dugnad for å få det hele i stand til gjenåpningen.

LES OGSÅ: Staten tar ansvar

HISTORIEFORMIDLING

– Det er en stor dag for oss. Arbeidet som ligger bak er betydelig – for det er mye som må være på plass. Alt det gamle er nypusset og 15 måneders støv er tørket vekk. I tillegg til de mange flyene som var her tidligere har det blant annet kommet inn et Lynx-helikopter og noen kjøretøyer, forteller Engen.

– Hva betyr dette museet for dere?

– For oss i venneforeningen betyr det at vi får leve ut interessen vår. Samtidig er det et stort aspekt av historieformidling. Det er viktig å vise fram dette og fortelle historiene bak. Noen av objektene vi har her finnes ingen andre steder i verden, poengterer Engen.

LES OGSÅ: Samlingen gjenåpner

ØNSKER SEG F-16-SIMULATOR

Flysamlingen byr på et stort antall gjenstander, ikke bare fly. Også kjøretøyer, sambandsapparater og uniformer er blant det publikum kan få se på nært hold. Tyske fly og gjenstander fra andre verdenskrig er også representert på utstillingen.

– Det er flott at et lite land som Norge kan ta vare på historien sin på denne måten, sier Øyvind Munch Ellingsen.

Flysamlingens daglige leder ønsker også å fenge barn og ungdom litt mer – og øverst på ønskelista i så måte er en F-16-simulator.

– Denne koster litt penger, men det er realistisk å få til allerede i år, sier han.

MYE Å SE PÅ

Kameratene Kristoffer Hofseth Gundersen og Sigurd Tangen Bekken fra Algarheim er imponerte over hvor mye det er å se på.

– Spitfire er det tøffeste flyet, smiler de to tiåringene, som gjerne ser for seg en framtid som flygere – helst jagerflypiloter.

Men det er ikke bare tøffe kampfly som står i hodene deres.

– Vi tenker også på historiene til flyene og hva de har blitt brukt til. Det har jo vært noen litt triste hendelser også, sier Kristoffer.

Også en tidligere nederlandsk flytekniker EUB snakket med var imponert. Han fikk faktisk ikke understreket nok hvor imponert han var.

– Den tekniske standen på flyene er utrolig bra. Jeg trodde det skulle være fire-fem fly her, men så feil kan man ta. Museet er kjempefint! Jeg har tatt massevis av bilder og jeg kommer garantert tilbake – uten barna, smiler han.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.