Olsens barnebarn, Hans Fredrik Hansen, har nå samlet historien og bilder om denne samferdselsgründeren. Det har resultert i ei bok på 154 sider i storformat.

FAMILIESAMLING

Foreløpig er boka bare myntet på familien, og den skal presenteres sammen med effekter fra busselskapet når 60 etterkommer etter Ingeborg og Arthur Olsen samles på gamle Nebbenes lørdag 11. juni.

Dit kommer også en veteranbuss - maken til Skreiaruta fra 1937 - og deltakerne får anledning til en kjøretur.

START I 1929

Arthur Olsen - minst like godt kjent som Buss-Olsen og også kalt direktør Buss - startet kollektivtrafikk mellom Gullverket og Eidsvoll i 1929. To år seinere, 13. juni 1931, ble Eidsvoll rutebilsentral formelt opprettet.

RUBIS

Selskapet vokste stadig, og Buss-Olsen hadde flere ruter med utgangspunkt i Eidsvoll; til Gullverket, til Skreia og Gjøvik, til Hurdal med Skrukkelia og ei tid også til Jessheim.

Under krigen bygde han rutebilstasjon i Sundet med kontorer, venterom, verksted og garasjer - kjent som Rubis.

MOTSTANDSMANN

På denne tida var Arthur Olsen mye engasjert i motstandsbevegelsen, ikke minst med frakting av flyktninger som kom med toget til Eidsvoll og som skulle over til Sverige via Gullverket.

ARRESTERT

Det endte med at Olsen ble arrestert av tyskerne. Men ved hjelp av en advokat klarte en av hans sønner å fjerne bevismateriell som tyskerne hadde samlet. Derfor slapp Olsen ut av fangenskapet etter fem uker.

NSB

Busselskapet var midt i sin blomstringstida da gründeren døde allerede i 1952, bare knapt 54 år gammel. Kort tid etter ble selskapet solgt til NSB som utvidet rutetilbudet ytterligere og etter hvert gikk inn i det som i dag er Nettbuss.

OMFATTENDE ARBEID

- Det har tatt fem år å samle historien. Artikler i Eidsvold Blad har gitt mange opplysninger. Dessuten har jeg hentet mye stoff fra familien og fra etterkommer etter sjåførene som var ansatt i selskapet, forteller Hansen Fredrik Hansen.

- Jeg har greid å identifisere alle bussene i selskapet og har funnet navn på alle sjåførene som var ansatt. Da jeg startet, trodde jeg dette skulle bli et lite hefte. Nå er det blitt ei stor bok, forteller forfatteren.

«Jeg har greid å identifisere alle bussene i selskapet og har funnet navn på alle sjåførene som var ansatt».

Hans Fredrik Hansen

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.