Våren 1918 kom et tog til Eidsvoll stasjon. Om bord i toget var motortaubåten «Start», som samme år ble satt til å trekke tømmer på Mjøsa. Siden den gang, altså i 100 år, har «Start» putra rundt på Mjøsa.

– Denne båten har gått kontinuerlig på Mjøsa siden 1918, sier Per Inge Høiberg, styreleder i Mjøssamlingene.

Ny, gammel kahytt

Siden 1918 har «Start» blitt ombygget flere ganger, fått nyere og mer moderne motorer, og en ny kahytt. Det vil si, ikke helt ny.

– En dampbåt ved navn «Dølen», som ble bygget i 1909, sank litt uti Vorma her. Plutselig fløyt styrehuset på «Dølen» opp, så den plasserte vi på «Start», forklarer Høiberg.

Hvem bygde «Start»?

Det er ingen som vet når «Start» ble bygget, men man vet at den kommer fra Porsgrunn i sin tid.

– Om EUB har noen lesere i Porsgrunn, så lurer jeg på om noen veit om «Start» har noen søsken? Det vi veit er at denne båten ble solgt som «Start 1». Derfor lurer vi på om det kanskje kan være en «Start 2» der ute også. Det hadde vært så koselig å funnet ut hvem som bygde «Start» og hva den ble brukt til, sier Høiberg.

Vil at området skal brukes

Ofte sitter medlemmer fra Foreningen Mjøssamlingene under brua på Minne og drikker kaffe mellom slagene. Her restaureres gamle båter, og opptil hundre år gamle motorer blir pussa opp – og starta.

Det skjer ting på Mjøssamlingene, men de jobber alltid aktivt for at området og båtene skal bli brukt.

– Ordspråket for gamle båter, er vern igjennom bruk, sier Høiberg.

Det samme gjelder for det lille museumsområdet under brua på Minnesund.

Det Høiberg og resten av folka på Mjøssamlingene savner aller mest, er de lokale heltene.

– Ikke det at minnesundfolk ikke er flinke til å ta vare på Mjøsa, men vi har bruk for flere som interesserer seg. Det er for få på Minnesund som er klar over hvor koselig man kan ha det nedpå her, hvor mye samfunnsnytte de kan gjøre bare ved å befolke området, sier Høiberg, før han legger til:

– Man behøver ikke være med på masse dugnader, men blir det helt dødt her, så forfaller alt.

MOTORDAG

Nå inviterer Mjøssamlingene til Motordag den 4. august. De eldgamle motorene kommer ut i friluft og blir startet opp og det vil putre veteranbåter forbi.

– Vi vil fyre opp motorhuset, og ha en del servering. Da går det i ett hele dagen med aktiviteter. Alle kan komma med ting de vil starte opp. Et år hadde vi en dampmaskin her. Alt som går trekker folk, forklarer Frank Iversen i Mjøssamlingene.

Det vil også bli anledning til å bytte motordeler på Motordagen.

OM MJØSSAMLINGENE:

  • Mjøsas sjøfartsmuseum.
  • Minne-anlegget har en helt spesiell betydning i historien om båttrafikken på Mjøsa, og her finner du fartøyer, hus, gjenstander og bilder som dokumenterer det aller meste av skipsfarten på Mjøsa.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.