- Det er klart dette vekker fantastiske minner fra barndommen. Jeg husker slike lastebiler fra oppveksten.

John-Erik Bergersen fra Minnesund er én av flere ildsjeler som har jobbet med å sette den gamle Chevrolet 4400-lastebilen i fantastisk stand. Sammen med Roar Moland fra Holter, er han den som har lagt ned flest dugnadstimer. Det store målet har vært å få lastebilen fra 1951 til å skinne igjen. Den var ikke akkurat i topp stand da den ble hentet ut av skogen i Maura.

- Den sto under en presenning i et skogholt på Kopperudmoen i Maura. Én av bussjåførene hadde overtatt den etter faren sin. Vi ønsket å prøve og se om det var mulig å gi den et nytt liv. Derfor dro vi den bort til klubblokalene våre rett i nærheten. Først ble den fullstendig demontert. Deretter satte vi den sammen igjen.

Se flere bilder av bilen i bildegalleriet

Jobbet på Aasen Bil

- Hva har dere gjort med lastebilen?

- Det er nesten bedre om du spør hva som ikke er gjort. Det eneste som ikke har vært fra hverandre er girkasse og kardang, sier Bergersen. Han begynte for alvor med bil på 1960-tallet, og jobbet hos Aasen Bil på Minnesund i en årrekke. Nå er Bergersen pensjonist. Men bilinteressen er det fortsatt lite å utsette på.

- Vi gamlingene har nesten gått ut på dato i forhold til de nye bilene som kommer. Men det gamle kan vi. Det er der den virkelige sjarmen ligger, vet du, humrer Bergersen. Den nyoverhalte lastebilen er Romerike Gammelbilklubb sin eiendom. Framover vil den bli vist fram på utstillinger og løp. I tillegg vil den bli brukt i forbindelse med forefallende arbeid.

- Den er for eksempel perfekt å kjøre gruslass med, sier leder Sigurd Røyrvik.

- Lagt ned formidabel innsats

Han skryter av alle ildsjelene i klubben.

- Innsatsen de gjør er helt formidabel. Det er bare å ta av seg hatten.

Det siste prosjektet - lastebilen - var nærmest helt nedbrutt etter 25 år i terrenget da jobben startet. Delene for å sette den sammen igjen er hentet fra hele verden.

- Vi fikk hentet et gammelt lasteplan på Røros. Det var håndlagd, og hadde heldigvis blitt oppbevart på en gammel låve, slik at det var intakt. Det er om mulig like gammelt som bilen. Øvrige deler er hovedsakelig bestilt fra USA. De og Storbritannia er best på gamle deler, sier John-Erik Bergersen.

Romerike Gammelbilklubb er allerede i gang med neste overhalingsprosjekt. Denne gangen er det en gammel buss som skal få nytt liv. Entusiastene i gammelbilklubben ligger så visst ikke på latsiden.

LES OGSÅ: Har en Mercedes-Benz fra 1951: - Staselig å ha en sånn bil

FAKTA

Lastebil Chevrolet 4400

Lastebilen som er satt i stand i Maura er av typen Chevrolet 4400. Den er en 1951-modell.

Det er Roar Moland og John-Erik Bergersen som har vært hovedansvarlige for den fenomenale overhalingen.

Det er Romerike Gammelbilklubb som eier lastebilen nå.

I 1951 var dette Norges mest vanlige lastebil, og «storebroren» til Bedford A og Opel Blitz.

I dag er det ikke mange igjen. Denne lastebilen startet som nummer én i Romeriksløpet i august. Den ble også vist fram under miniutstillingen i Letohallen 10. og 11. september.

LES OGSÅ: Nostalgi i garasjen: Vokste opp med «brusbilen»

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.