Fjellstads far var sjåfør hos Jarlsberg Mineralvannfabrikk. Han kjørte en Bedford. Derfor «lagde» Fjellstad sin egen «Coca-Cola-bil».
- Jeg er oppvokst både i og med Bedford. Jeg var med far veldig mye som barn, sier Fjellstad.
Hans far kjørte Romeriks-ruta.
LES OGSÅ: Har en Mercedes-Benz fra 1951: - Staselig å ha en sånn bil

SISSENER OG ROGNLIEN

- Blant annet husker jeg godt at vi leverte til Sissener Hotell på Dal. Senere begynte faren min som sjåfør for Ringnes Bryggeri, og også der var det Bedford som ble brukt til å frakte ut varer. Igjen ble det Romeriks-ruta, og jeg husker veldig godt at vi var langt nord i Hurdal, hos Rognlien Landhandleri, og leverte øl, sier Fjellstad.
Han fikk etter hvert en lidenskap for Bedford, og da han hadde mulighet til å skaffe seg en gjorde han det.
- Jeg er litt nostalgisk, og jeg kommer nok aldri til å selge denne bilen, sier han.
Da Fjellstad undersøkte for sju-åtte år siden var det om lag 320 biler av denne typen som var registrert i Norge.
- Trolig er det ikke blitt flere, for det er jo ikke akkurat in å restaurere Bedford-er, sier han.
Fjellstad forteller at Bedford var den mest solgte lastebilen i Norge hvert år i perioden 1956-1959, samt i 1961 og 1962.
LES OGSÅ: Fra vrak til skinnende klenodium. Du så denne bilen på Farmen

FRA TØMMER TIL BRUS

- En 1952-modell OL-A Bedford, populært kalt Ola-Bedford, som var brukt som tømmerbil av Agnar Henni, var til salgs. Henni hadde fraktet tømmer med den fra Årnes til Skarnes. Den var da i deler. Bilen var «ihjelkjørt», for den hadde nok gått kontinuerlig med overlast, forteller Fjellstad.
Restaureringsprosjektet hentet han hjem i 1995.
- Jeg bygde den da om slik at den ble akkurat som den min far brukte hos Jarlsberg Mineralvannfabrikk. Jeg fikk tillatelse fra Coca-Cola til å lakkere den i originale farger, og i 2011 var den endelig såpass ferdig at den kunne registreres. Helt ferdig er den for så vidt fremdeles ikke, sier Fjellstad.

OPPDRAG

Coca-Cola kontaktet Fjellstad da man gikk over fra pantbare engangsflasker til gjenbruksflasker i 2013.
- Da fikk jeg oppgaven med å kjøre ei flaske av hver til Teknisk museum, sier Fjellstad.
Han forteller at han ellers ikke bruker bilen så mye, stort sett bare på småturer.
- Komforten er ikke egnet for lange kjøreturer, og den går veldig sakte. Toppfarten er bare om lag 50 kilometer i timen, sier Fjellstad.
Bilen har en 3,8 liters sekssylindret bensinmotor med 83 hestekrefter.

PROSJEKT NUMMER TO

Nå er han også i gang med prosjekt nummer to; en OL-B Bedford av samme modell, men med dieselmotor.
- Den ble brukt i Odalen av en rutebileier. Denne bilen har totrinns bakaksel, slik at den kan gå mye fortere enn A-modellen. Det var for øvrig ekstrautstyr. Den har også tipp. Forskjellen ellers på en OL-A og en OL-B-modell er lasteevnen. OL-A kan laste 4,5 tonn, mens en OL-B kan laste 5 tonn, forklarer Fjellstad.
Han gjør alt det tekniske arbeidet selv, og står også for lakkeringen.
- Når det for eksempel er snakk om sveising trenger jeg imidlertid hjelp, sier han.
LES OGSÅ: Norges eldste Nissan-forhandler fyller 50 år

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.