Eidsvoll er en såkalt direktekommune (100 % kommune), som betyr at kommunen selv forvalter midlene til den kulturelle skolesekken (DKS). Kommunen skal selv sørge for at alle elevene i grunnskolen får et mangfoldig og profesjonelt kunst- og kulturtilbud i opplæringen

DKS-programmet i Eidsvoll er obligatorisk og består stort sett av det samme hvert år. På den måten er det forutsigbart for elevene og skolene, og følger en progresjon for opplevelser innen lokal kulturarv.

Grunnlovsbygda skal selvfølgelig være best på å gi kommunens elever kunnskap om og opplevelser tilknyttet lokal historie og kultur, bl.a. ved Eidsvollsbygningen og Demokratisenteret for unge. Et samarbeid med Eidsvoll 1814 kan og bør anvendes i enda større grad også utenfor DKS-programmet.

Det er også viktig å etablere og utvikle samarbeid mellom profesjonelle aktører med lokal forankring som kan bidra til elevenes erfaring med estetiske uttrykksformer og læreprosesser. Den kulturelle skolesekken skal formidle opplevelser og erfaringer med uttrykksformer innen de seks definerte kunstartene: scenekunst, visuell kunst, musikk, film, litteratur og kulturarv.

Det skal også være variasjon i formidlingsmåtene. Årsrapporten for den kulturelle skolesekken 2017 viser bl.a. at Eidsvoll kommune hadde 0 % scenekunst på programmet, det vitner ikke om mangfold i kulturuttrykk. En evaluering av direktekommunene «Nærhet, autonomi og demokratisering», fra 2017 peker bl.a. på utfordringen en del direktekommuner har i forhold til å tilby et mangfoldig program; «Mye tyder på at barn og unge i direktekommuner har mindre tilgang til nasjonal og internasjonal kunst og kultur gjennom Skolesekken» (s. 71).

Det er en fare for ensidighet i programmeringen. Eidsvoll kommune er en av direktekommunene som ligger sentralt og dermed har tilgang på flere kunstinstitusjoner og også varierte produksjoner. Eidsvoll kan se både til Oslo og Hedmark, og ikke minst ulike tilbud i Akershus fylke. Dermed burde det være mulig å ha et bredere og mer variert tilbud som favner alle de seks kunstartene i DKS.

Elevene går glipp av møte med forskjellige kunst og kulturuttrykk og mange spennende, samfunnsaktuelle og nyskapende scenekunstproduksjoner med den ensidige programmeringen vi ser i dag. Det er f.eks. en merkelig prioritering å lære 7. trinns elever å danse vals som del av DKS-programmet. Når jeg leser Eidsvolls DKS-katalog for 2018/2019, framstår det som et DKS-program på tomgang. Evalueringsrapporten peker bl.a. på at det for direktekommunene blir viktig å balansere godt mellom fornyelse av program og videreføring av eksisterende aktiviteter.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.