De seks ordførerne på Øvre Romerike sitt fokus for å bøte på skadevirkningen av Avinors luftige planer, er altfor defensivt (EUB 13. januar). Strategien strider også imot det flere av dem, og også deres partigrupper, tidligere har sagt offentlig; at de er motstandere av en tredje rullebane på OSL.

Skal vi stoppe en ny rullebane, må vi skru prosessen et hakk bakover igjen. Vi må rette kravet til de som har gitt Avinor fullmakt til å begynne prosessen med å bygge en tredje rullebane. Følge opp det Sps Sigbjørn Gjelsvik allerede har gjort, og kreve at Stortinget behandler saken om videre Gardermoen utbygging på nytt. Vi må ikke anse dette slaget som tapt og nøye oss med å kreve skadebot for det som måtte komme hvis Avinor får ture fram.

Til og med miljøvernminister Vidar Helgesen gir uttrykk for usikkerhet, når han ser skadevirkningene som tårner seg opp (RB 13. januar). Men han ser ut til å ta det for gitt at trafikken på Gardermoen vil øke betydelig?

Utredningene til nå burde allerede være nok til å skrinlegge en ny rullebane. Fra 2012 til i dag har antall husstander som må flyttes økt fra cirka 20 til cirka 560 i Ullensaker. De nye støykartene som kommer vil sannsynligvis øke antallet ytterligere. Å flytte rullebanen til vest hjelper heller ikke, av hensyn til ødeleggelse av dyrka mark og fraflyttinger der også.

Spørsmålene som da må utredes er hvor mye av forventa trafikkøkning som kan tas unna med de to rullebanene som er i dag, og hvilke alternativer det fins for å ta et overskudd?

Hvor mye kan avlastes med forbedra togtilbud innen 2030-35? Og så finnes det jo avlastningsflyplasser i regionen, som det også er rundt London og andre større byer enn Oslo.

En utvidelse av flytognettet kunne gjøre Rygge til en filial, i stedet for at amerikanerne skal båndlegge den til militære formål, slik ryktene nå går.

Som et overordna premiss, må det også vurderes hvor stor lufttrafikkmengden kan være for å samsvare med de miljømessige målene. Frislippet av Avinor ser vi jo allerede bryter rammene her.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.