Stadig flere velger å reise med toget. Det er gledelig. Økt satsing på vedlikehold har gitt gradvis bedre punktlighet. Hver måned kommer det nye togsett ut i sporet. Sammen med økt satsing over statsbudsjettet gir det flere avganger og bedre reisetilbud stadig flere steder. Mange har også fått tilbud om rimeligere månedskort. Alle disse faktorene bidrar til å gjøre togtransport mer attraktivt i hverdagen.

Passasjerene på NSB-togene gjennomførte 66.205.000 reiser i 2016. Dette er nok en ny rekord, og det er gledelig. Økingen på 0,8 prosent fra 2015 er riktignok noe lavere enn for foregående år, men det kommer i stor grad av lokførerstreiken i fjor høst.

Noen politikere forsøker å piske folk ut av bilene. Jeg tror mer på å friste folk inn i togene. Med jernbanereformen gjennomfører regjeringen den største moderniseringen i norsk jernbanesektor på flere tiår. Målet er at passasjerer og næringsliv skal få et enda bedre tilbud, samtidig som vi sikrer at de stadig høyere bevilgningene til jernbanen blir brukt mest mulig effektivt.

En av strekningene med god passasjerutvikling de siste årene er InterCity-pendelen Skien–Eidsvoll. Den gode trenden fortsatte i 2016. Totalt var det om lag 4 883 000 reiser på strekningen i fjor, og det er 5,4 prosent flere enn i 2015. Dette er bra, men samtidig med at flere har valgt å ta toget, har det til tider blitt trangere om plassen. For å bedre komforten til de reisende, ble det i løpet av fjoråret satt inn syv nye togsett på strekningen Skien–Lillehammer.

Togtilbudet på Vestfoldbanen ble ytterligere styrket da dobbeltsporet på strekningen Holm–Holmestrand–Nykirke ble åpnet mot slutten av 2016. Kortere reisetid og økt kapasitet er gode effekter for de reisende. På hverdager er det satt inn to ekstraavganger hver vei i rushtiden. Disse ekspresstogene stopper ikke mellom Tønsberg og Nationaltheatret. Utbyggingen av nytt dobbeltspor mellom Farriseidet i Larvik og Porsgrunn skal stå ferdig til neste år og planleggingen av nye prosjekter på Vestfoldbanen fortsetter, slik at flere delstrekninger kan bygges ut i rasjonelt tempo.

Vi skal heller ikke glemme at mobildekningen på InterCity-strekningene blir stadig bedre. Teleselskaper, Bane NOR og NSB samarbeider, slik at dekningen skal være god på hele reisen. Kvaliteten på dekningen har blitt bedre ved at NSB har montert nytt utstyr for å forsterke mobilsignalene i togkupeene på Flirt-settene. Togpassasjerene på InterCity-togene mellom Skien og Eidsvoll kan derfor se fram til bedre dekning, enten de reisende arbeider eller bare surfer.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.