Ullensaker-skolen fortsetter å levere gode resultater og dermed har elevene våre bedre utgangspunkt for å komme inn på den videregående skole de ønsker og deretter få den jobben de ønsker seg. Når kravet for å komme inn på for eksempel studiespesialisering på Jessheim videregående skole i høst var 4,3 i gjennomsnittskarakter, så fordrer det at vi som er ansvarlig for utdanningen har et stort ansvar på oss, men det ansvar tar vi og vil forvalte etter beste evne.

Eksamensresultatene for skoleåret 2016–2017 er offentliggjort. Det er gledelig å se at Ullensaker er blant de beste når det gjelder matematikk med gjennomsnittskarakteren 3,7 – noe som er over både nasjonalt- og Akershus-nivå. Resultatet er en bedring på hele 0,3 siden forrige år og det beste resultatet Ullensaker-skolen har hatt så langt i historien. Rett og slett imponerende.

Ullensaker-skolen har opprettholdt fjorårets nivå for norsk hovedmål og engelsk med et snitt på henholdsvis 3,4 og 3,7. Dette plasserer oss på nasjonalt nivå for norsk hovedmål i år. Til sist vil jeg gi elever, lærere og foresatte honnør for å ha hevet sidemålskarakteren med 0,2 fra fjoråret.

Vi ser en tydelig trend i Ullensaker-skolen – innsats nytter og gir elevene våre et stadig bedre utgangspunkt for sitt videre lærende liv i form av godt læringsutbytte.

Innsats i Ullensaker-skolen inkluderer en rekke vedtatte satsinger og levende handlingsplaner. Våre elever skal ha høyt læringsutbytte og ha det trygt og godt i skolene våre.

Når det gjelder læringsutbytte har vi hatt stort fokus på grunnleggende ferdigheter de siste årene, inkludert digital kompetanse. Dette har resultert i avsatte midler til digital skolehverdag, med læringsbrett til alle elever og lærere. Læringsbrett skal øke læringsutbyttet og sikre elevenes digitale kompetanse for framtida. Jeg vil også peke på at Ullensaker-skolen i tillegg har prioritert miljøterapeut i alle våre grunnskoler. Dette har vært en viktig politisk satsing som bidrar til en god, trygg og inkluderende skolehverdag for elevene våre.

Vi er heldig som har mange dyktige lærere og ledere i skolene våre. Dette er avgjørende for godt læringsutbytte for elevene. Det har vært stor interesse for å delta i etterutdanningsprogrammet kompetanse for kvalitet i vår kommune i årene dette har fungert. Skoleåret 2016–2017 hadde vi hele 54 lærere som deltok, i år har vi 65. Ullensaker-skolen har også en egen, lokal stipendordning for lærere og ledere som ønsker kompetanseheving. Her deltok 17 ledere og lærere i fjor, og vi regner med like mange i år.

Det er også verdt å nevne at vi satser på elevenes lesekompetanse ved at vi har vedtatt etablering av fire leseveiledere. De bruker sin kompetanse i skolene hver dag. I forbindelse med realfagskommune har vi også fått lærerspesialister med særlig kompetanse på matematikk og realfag.

Kunnskap gir selvstendighet for den enkelte og velferd for samfunnet. Kunnskap gir muligheter for alle. Kunnskap er en forutsetning for å styrke vår internasjonale konkurransekraft, og er den viktigste kilden til økt produktivitet. Kunnskap er en forutsetning for å avskaffe fattigdom og en investering i stabilitet, demokrati og utvikling. Derfor er det å satse på kunnskap en investering i framtiden.

Ullensaker-skolen er og skal være en arena for læring. Vår beviste satsing på økning av læringsutbytte fortsetter å gi gode resultater til glede for både elever og foresatte. På vegne av hele hovedutvalget for skole og barnehage lover jeg at vi skal fortsette å øke elevenes læringsutbytte samtidig som vi ønsker å være den meste foretrukne arbeidsplassen for lærere og ledere.

Tim Holmvik er leder for hovedutvalg for for skole og barnehage i Ullensaker kommune