Betongdekket ble beholdt uten å få nytt asfaltdekke på toppen. Ifølge Statens vegvesen sine vurderinger den gang, kunne betongdekket brukes i 15 år til og slippe utgifter til reasfaltering.

Samtidig måtte de senke hastigheten på strekningen. Mens man kunne kjøre i 100 kilometer i timen sørover, måtte man bremse ned til 90 kilometer i timen nordover på betongdekket. Begrunnelsen var dårligere kjørekomfort med rumlelyd for biler, og langsgående sporing for motorsyklister. I 2015 ble den hevet igjen til 110 kilometer i timen.

Betongdekket er sikkert solid, men kjørekomforten har vært elendig. Ved flere anledninger har vi sett sjåfører stå med nødblink på veiskulderen og klør seg i hodet – de tror de har punktert på grunn av all ristingen og dundringen. Slik bør det ikke være på en nyåpnet og moderne firefelts motorvei.

I et brev EUB har fått tilgang til skriver veiavdelingen i Akershus at betongdekket nå er i ferd med å sprekke opp og trenger fornyelse. De vil nå asfaltere, men dette vil ikke kunne bli utført før i 2018. I mellomtiden ønsket de å sette ned fartsgrensen fra 110 km/t til 90 km/t. Regionkontoret i Statens vegvesen satte en stopper for dette, og fartsgrensen forblir den samme fram til ny asfalt er på plass.

At veiavdelingen foreslår å sette ned fartsgrensen er i seg selv et sterkt signal om at det virkelig er behov for å gjøre noe med denne strekningen, og at den står i fare for å være et sikkerhetsproblem. Det er derfor en gledelig nyhet at nytt asfaltdekke nå er på vei.

En dekke-debatt som har vart i flere år ser dermed ut til å nærme seg slutten. Å slippe humping, risting og støy i kupeen blir nok neppe noe savn for noen. Omsider ser det ut til at en løsning er på vei for betongbråket.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.