Brevet hinter om retningen for evt. klage til Skatteetaten med frist 12.04.2019 og for informasjon fra dem over telefon der de inderlig vel vet at det er umulig å nå igjennom den første halvtimen. Istedet marer de heller med hyppige mellomrom at «det er for tiden stor trafikk, vennligst vent» - mens telleskrittene fyker avgårde og frustrasjonen øker.

Dessuten henvises til begges hjemmesider, selv om de vet at alle ikke har internett og er like kløppere i bruken av den.

Der ser jeg fort at min agenda ikke belyses, men ymtes til og blir bare sendt videre og videre i håp om at det fortest mulig skal gå i surr for selv advokater - som jo jeg ikke er én av. Deres presise postadresser og e-postadresser er ikke oppgitt av frykt for, av dem alltid ansett som; «utidig» klagestorm mot deres beslutninger.

VEDTAK OM EIENDOMSSKATT

Mitt syn på saken: Omtalte brev viser til kommunestyrets vedtak; om «innføring av eiendomsskatt fra 2018» og at jeg er eier av en privat tomt og bolig som de nå har verdsatt høyere enn i fjor og må dermed basta også svare høyere husleie til kommunen for den - og samtidig litt mere i formueskatt.

I deres hjemmesider framgår det bare henvisninger til SSB’s statistiske opplysninger om alt annet enn mitt. De viser til Det Norske Lovverket og at så er gjort med tillatelse fra Stortinget: Boligens verdi er kvadratmeterpris multiplisert med noe i en eller annens statistikk over omsatte boliger i et marked styrt av vilkårligheter.

Lokale beregninger og vurderinger er foretatt av et kommunalt sakkyndig team etter politisk skjønn og metermål. Alle fraskriver seg sitt ansvar og tier om sine utredninger, men antakelsen hentyder at det er kun skallet som er tatt ad notam.

Menneskelig faktor og generell vurdering som; beskaffenhet, beliggenheten i topografien og infrastruktur er utelatt. Alle er sett på som en klynge i sentrum.

KREVER HUSLEIE AV PRIVATE

Det er imidlertid gitt mulighet, for egen regning å leie inn en dyr statsautorisert takstmann og/eller en advokat, til å skjekke verdien i de opplysningene jeg aldri har mottatt om min eiendoms-taksering.

Alt tyder på at kommunen hensynsløst krever husleie av private boliger for å dekke sitt eget skakkjørte hushold. Men selv om de fleste vet at man må innrette seg etter omgivelsene, leve etter evne og ikke påta seg oppgaver til skade for noen så skjer det likevel glipp.

Det finnes ingen dåd i det å kjøre en affære bankerott.

Det som utgjør tillegget for i år er at taksten på min bolig er økt med kr 166.000,- (9,66 prosent) fra i fjor, uten at jeg har fått vite hva som ble lagt til grunn for den beslutningen heller:

Lurer på hvor lang tid det tar før et brev dumper i postkassa med beskjed om at; «Kommunen har overtatt alt det private og alle er underlagt -ismens nåde». Håper ikke den visjonen slår til.

ØKT VERDI

Min prognose tilsier: Beskatningsmessig endring på min eiendoms verdi fra utgangspunktet 1986 til i dag:

I 1986, kr 800.000,-, økt til kr 1.718.000,- i 2018 og videre til kr 1.884.000,- for 2019.

Det igjen viser at med blind justis - «Blind Justice» - og med tendensen om 9,66 prosent -10 prosent årlig økning har min eiendoms verdi beskatningsmessig økt til noe mellom kr 2.066.000,- og kr 2.072.000,- for neste år.

Som regel med andre økte prosentsatser fra Skatteetaten i tillegg. Alt dette mens Skatteetaten ser at betalingsevnen til stadighet kyper nærmere minus for sponsoren til gildet.

FORLATTE BOLIGER

I mangel på politisk interesse, men med 75-års noenlunde normalt gangsyn, ser jeg at om 10 år blir det lite å hente fra billigsalget på forlatte boliger i grissgrendte strøk. Det for at bankens autoriserte takstmenn da har vurdert boligens materielle salgsverdi, etter beliggenheten å dømme, til slikk og ingenting - og heller gjort den om til nok en av sine stråmenn i naturen for senere utnyttelse. Så kan den som har evne lure på hvem Fattigkasse i «Verdens rikeste nasjon» som skal overta resten av underholdet for de husløse - i skogen - i ødemarken.

Min forstand applauderer ikke for tanken. Med lik skattelegging burde også forventes likhet for alle, tatt i betraktning boforholdene som er lagt til rette i sin grissgrendte kommune. Men så langt er det ikke tilfelle.

LANGT UNNA

Boligens plassering er i en selsom skråning, der det i utgangspunktet var en ravine i tilknytning med en opparbeidet eng, langt unna all samfunnsmessig infrastruktur, bortsett fra kommunens pålagte søppel- og septiktømming.

Begrunnelse for boligens plassering forefinnes i kommunens arkiver og blant meninger i årene 1984-1986, da det meste var annerledes.

ReiSeutgifter

Her er man med tiden blitt degradert, i sin hustrus hjembygd og kommune, til å bli avhengig av dyr Taxi eller egen bil for å nå fram til det minimale - uten adgang til samtidig å utgiftsføre verken reiseutgiftene eller utgifter til å opprettholde boligens standard for fremtidig økt beskattning.

Sammenlignet med et hvilket som helst tettsted, med ubetydelig tilrettelagt samfunnsmessig struktur, er dette nå blitt å regne som et spredt hyttefelt i Akershus fylke:

500 meter med usponset privat veg til fylkesvegen og videre 7 kilometer sørover til kommunens tettsted.

Med andre ord: Den som ikke disponerer egen bil, med de utgifter det innebær, er prisgitt andres nåde, bruk av «apostlenes hester» eller vente på en Taxi som er både kostbar og erfaringmessig har vanskeligheter med å overholde avtaler.

FORPLIKTET

Det er ingen vits i å male det mere ut, da det er ille nok som det er - i et moderne samfunn der alle blir likt beskattet etter politisk metermål - uten hensyn på verken beskaffenhet, beliggenhet eller forholdet til grunnbehovene som en kommune jo er forpliktet til å sørge for sine innbyggere.

ILAGT EKSTRA STRAFF

Mitt ankepunkt er: At det for meg virker som om jeg blir ilagt ekstra «straff» for etter hvert å ha blitt så skakkjørt av samfunnet - og bare blir tilrettevist med å sette meg bedre inn i norske lovtekster hver gang «leien» eller «straffen» økes. Og, hvis min påstand her ikke er holdbar så har jeg gått meg vill - i et fremmed land og kultur - dit jeg aldri hadde tenkt meg. I et rettssamfunn har jeg som skyldner krav på en rettferdig saksgang, i hva nå enn den måtte tilsi.

Men hva nytter vel det hvis politikken får sin velsignelse av Stortinget og går i klinsj med egne løfter.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.