Det gjelder også bomringen. Så er det likevel gode grunner for slike avgifter.

Mange lar byrådet i Oslo, og Miljøpartiet De Grønne, være skyteskive for bomringen. Det er langt på vei skivebom, siden det hele er vedtatt av bystyret i enighet med Høyre-styrte Akershus, støttet av alle partier unntatt Frp.

Det burde være god nok grunn at Oslo vil begrense trafikk for å unngå dødsfall som kommer av luftforurensning. Også i Akershus vil mange dø for tidlig av samme grunn. Likevel handler ikke bompengene bare om det, eller om hindre folk å reise til Oslo.

Bompenger er nødvendige for å finansiere veier og bedre kollektivtransport både i Akershus og gjennom byen. MDG så gjerne at staten bevilget mer over statsbudsjettet, og har foreslått det. I stedet har regjeringen økt moms på kollektivtransport, noe som gir høyere pris på billetter eller mindre til kollektivinvesteringer. De prioriterer skattelette og veiprosjekter.

Trafikken i Oslo og Akershus er i sterk vekst. Uten utbygging av kollektivnettet tetter veiene seg til, og det blir ulidelig både for dem som reiser og de som bor langs veiene. Biltrafikk handler ikke bare om utslipp fra drivstoff eller slitasje fra dekk, men mer: areal. Det er ikke plass til veier til alle bilene, om vi alle kjører inn og ut av Oslo. Det ville både rasere enda mer bebyggelse langs en del av hovedveiene, mens det andre steder ville ta dyrket mark og natur. Og det er ikke billigere å bygge veier enn å bygge ut kollektivnettet. Kostnader for mennesker og natur vil være enorme.

Konsekvensene for klima og miljø krever at vi tar grep nå, for å ikke skyve belastningen over på barna våre, foruten de som lever i områder med tung forurensning.

Det er fornuftig at mye av bompengene i Oslopakke 3 går til kollektivutbygginger. Hvis jeg er avhengig av å kjøre bil, enten det er på grunn av jobb, helse eller livssituasjon, så er hovedpoenget å komme frem. Jeg kommer ikke lettere frem om det bygges en kjørebane til, om den fylles med kø, enn om flest mulig av dem som ikke er avhengig av bil i stedet begynner å reise kollektivt. På samme måte er ikke sykkelveier bare bra for syklister. Det er like bra for dem som aldri sykler, siden sykler forurenser mindre enn bil, og lager bedre plass på bussen eller bilveien.

Billigere Ruter-billetter ble fremmet i Oslo og i fylkestinget av Akershus MDG, men ble dessverre stemt ned av de andre partiene i Akershus. Uansett er ikke Ruter et selskap som tar ut overskudd. Inntektene går til utbygging av kollektivkapasiteten. Dessverre er det ikke mulig å få hele kapasiteten på plass umiddelbart, selv om Ruter regelmessig forbedrer busstilbudet sitt med flere avganger en rekke steder. Det tar mange år å bygge tunneler og baner, og bompengene trengs nå for at samfunnet skal få råd til å gå i gang. Fortsatt må vi kjempe for å få på plass Romeriksbanen, og økonomi er en viktig årsak til at sterke krefter fortsatt skyver på den.

Samtidig kan det være greit å vite at det foregår mye annet som også skal skape et bedre miljø. Oslo bruker mer enn før på spyling av gater, og MDG i Oslo og Akershus jobber med å få på plass landstrøm for cruiseskip, elektrifisering av ferjer, og en rekke tiltak som må til for å løse utfordringene, og som bidrar til at Oslo og Akershus fortsatt skal være et godt område å bo i fremover.

Øyvind Solum er fylkesleder og fylkestingsrepresentant Akershus Miljøpartiet De Grønne

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.