NAF avd. Øvre Romerike (NAF ØR) kan ikke la disse uttalelsene være uimotsagt. Dette har de ikke hold for i stortingsvedtakene, og de bryter med alle prinsipper for bompengeinnkrevning.

Bommen på Hovinmoen har betalt for den strekningen den er satt opp for. Da skal den også bort. Noe annet bryter med nytteprinsippet ved bompengeinnkreving. I tillegg bryter det med prinsippet om at kryssfinansiering ikke er lov, dvs. at det kreves inn bompenger for andre strekninger enn den aktuelle.

NAF avd Øvre Romerike sine kommentarer til hver uttalelse fra SVV ACS:

SVV ACS: «Likevel er det sånn at hele prosjektet skal nedbetales samlet og takstene i alle seks bomstasjonene er beregnet ut ifra en samlet kostnad for hele strekningen.»

NAF ØR; Ja, takstene er beregnet ut i fra en samlet kostnad, men de er fordelt i hver bomstasjon etter hvor mange kilometer de enkelte delstrekningene har av den totale veilengden. Det er begrunnet med nytteprinsippet: at det skal være en sammenheng mellom det du betaler og det du har nytte for.

NAF ØR kan derimot ikke finne noe sted i stortingsproposisjonene at hele prosjektet skal nedbetales samlet. Hele prosjektet E6 Gardermoen – Kolomoen er blitt omtalt som ett, men delstrekningene er behandlet hver for seg i Stortinget. Først ut var behandlingen av Hovinmoen – Dal og Skaberud – Kolomoen, som ble vedtatt i Stortinget i november 2007, blant annet fordi delstrekningene ved Minnesund var forsinket i planleggingen grunnet lokale tvister. Bomsnittene ble forutsatt satt opp etter hvert som delstrekningene sto ferdige, og det indikerer ganske klart at det er hver delstrekning som betales av det respektive bomsnittet.

ACS: «Prinsippet om samlet nedbetaling av prosjektet rammer ikke beboerne i Ullensaker noe mer enn beboerne rundt Skaberud – Kolomoen»

NAF ØR: Her legger hun igjen til grunn dette med samlet nedbetaling, som vi ikke finner igjen i noen av stortingsbehandlingene om strekningen.

ACS: «Det er i stortingsbehandlingen av prosjektet forutsatt at alle bomstasjonene skal stå i 15 år.»

NAF ØR: Dette er – med respekt å melde – det reneste vås og en frekk måte å forsøke å omdefinere et veletablert prinsipp i all bompengebehandling. Det legges alltid 15 års nedbetalingstid til grunn i finansieringsanalysene i alle bompengebehandlinger. Det betyr selvsagt ikke at bommene skal stå i 15 år! De skal stå til prosjektet er nedbetalt, og det skal skje innen 15 år.

NAF avd Øvre Romerikes konklusjon på dette er:

Vegvesenet har ingen forankring i stortingsvedtakene om å beholde bommen etter at delstrekningen er nedbetalt. Dersom de gjør det, så vil det være et klart brudd på nytteprinsippet og bryte med bestemmelsen om kryssfinansiering (kryssfinansiering er ikke lov!)

Delstrekningen fra Hovinmoen til Dal er nedbetalt neste år. I henhold til vedtakene som er gjort, må også bommen bort i 2019, krever NAF avd Øvre Romerike.

NAF avd Øvre Romerike ønsker også å påpeke belastningen i Lie-krysset og boligområdet på Lie som følge av at bilistene kjører utenom bommen, samtidig som de også forlater en mer trafikksikker vei for å slippe bompenger.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.