• STOPP: Dette skiltet, noen steder også andre advarsler, må passeres om man skal komme ned på E6 i feil fil.

Mediene melder stadig om disse hendelsene. De fleste gangene blir bilene stanset før katastrofen skjer. Men av og til skjer voldsomme smeller. Biler i feil retning på E6 ender i frontkollisjon, noen ganger dessverre med døden til følge for en eller flere involverte.

INNKJØRING FORBUDT

Alltid dukker spørsmålet opp: Hvordan kunne det skje? Skiltingen er god og riktig, men har blitt oversett, eller man har ikke trodd på det man faktisk har sett av skilting. For å komme ned på E6 i feil retning må man ha passert det røde forbudsskiltet med vannrett hvit strek «Innkjøring forbudt».Alle med godkjent førerkort bør kjenne dette skiltet. Det gjør vel de fleste, men man kan som fører bli villedet.

DAMA I DASHBORDET

I nyere biler er det kjørecomputere med kart og «ei dame som sitter i dashbordet» og forteller hvordan man skal kjøre for å komme fram til reisemålet. De fleste bruker nok ikke dette fine hjelpemiddelet annet enn når de skal til ukjente steder. Jeg har med hell funnet fram til hotell i Malmø, men har også kjørt over jorder i Danmark fordi vegen er så ny at kartet i computeren ikke er godt nok oppdatert. Også langs Mjøsa kan dette være et problem. Kjørecomputeren viser ikke den nye E6. Med andre ord, man kan ikke stole fullt og helt på den nye teknikken.

For et par uker siden skulle jeg til Geithus i Buskerud og stilte inn kjørecomputeren på Furumovegen, Geithus. 122 km sa computeren.

«TA TIL VENSTRE»

Ved Hammerstad kom overraskelsen. Jeg kjørte fra Eidsvoll sentrum, forbi Hammerås S-Marked og forbi rundkjøringen der man kan kjøre Trondheimsvegen mot Råholt eller videre til E6. Jeg fikk grei beskjed om å ta første avkjøring ut av denne rundkjøringen, men så sa damen i dashbordet da det var 300 meter igjen til påkjøring for E6. «Gjør klar til å ta til venstre om 300 meter og følg E6». Jeg ble skeptisk. Jeg skal jo ikke ta til venstre for å komme ned til venstre. Jeg skal følge påkjøringsvegen og ta en lang høyresving for å komme ned på E6 sørover. Jeg skulle til Dal for så å kjøre over mot Hadelandsvegen. Akkurat der vegen fra E6 nordgående kommer opp til fylkesvegen (påkjørings/avkjøringsveg til E6), sier damen «Ta nå til venstre». Hadde jeg fulgt anvisningen, hadde jeg kommet ned på E6 på veg sørover i nordgående fil. Muligheten for ulykke ville vært enorm.

SKEPTISK TIL DAMA

Heldigvis er jeg kjent i mitt eget hjemmeområde og trenger ingen dame i dashbordet til å fortelle meg hvor jeg skal kjøre. Men, hadde jeg vært på et ukjent sted, hva ville jeg da gjort? Hadde jeg skjønt at jeg skulle fortsette rett fram for å komme ned på E6 på riktig side? Jeg håper det, for jeg har blitt skeptisk til «dama i dashbordet».

Dette har gitt meg noen tanker. Kan dette være årsaken til at noen kommer ned på E6 i feil kjøreretning, ikke bare på Hammerstad, men på Jessheim, Kløfta. Hauerseter og Dal. Studerer man politiets logg, skjer det rett og slett jevnlig.

DIGITAL KUNNSKAP MOT EGEN KUNNSKAP

Jeg har vært eplekjekk og ment dette oftest er eldre førere som ikke lenger leser trafikken godt nok og kanskje burde holdt seg i sitt trygge hjemmeområde. Nå er jeg selv i seniorklassen og må passe meg. I noen tilfeller er det sannsynligvis eldre førere som ikke behersker den hurtige, tette og dels uoversiktlige trafikken vi har en del steder. Som på E6, som ved hovedflyplassen på Gardermoen der dette også skjer jevnlig. Men nå har vi da også fått «hjelpere» som kan gi oss feil signaler. Det er skummelt at ikke disse «hjelperne» oppdateres og klarer å se hvordan rundkjøringer skal håndteres. Med andre ord, tekniske og digitale nyvinninger skal man ikke alltid stole på. Bruk din egen sunne fornuft og kunnskap i tillegg.

Flere invitert fra Erik

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.