Noen av elevene har med PC hjemmefra for å kunne hente ut spesifikk informasjon, skrive i skriveprogram eller lage presentasjon. Andre elever har fått tildelt egen skole-PC etter behovsgrunnlag. Likevel, hvorfor sitter ikke alle elevene med hver sin skole-PC? Er det slik at kun ungdommene med ressurssterke familier eller enkeltvedtak skal få opplæring i digitale ferdigheter?

DIGITAL DØMMEKRAFT

Ferdighetsområdene for digitale ferdigheter omhandler å bruke og forstå, finne og behandle, produsere og bearbeide, kommunisere og samhandle, og utøve digital dømmekraft. Det elevene skal oppnå er omfattende beskrevet i læreplanen. Digitale ferdigheter inngår også i flere av skolefagenes kompetansemål.

Læreplanen sier at «digitale ferdigheter utvikles gjennom å bruke digitale ressurser.» Her er det lagt opp til å ta i bruk de digitale ressursene som PC og internett i løpet av skolegangen, fordi det er slik man utvikler digitale ferdigheter. Elevene skal ved utgangen av tiende trinn ha nådd eller forsøkt å nå kompetansemålene i læreplanen, inkludert de som omhandler det digitale.

KILDE TIL INSPIRASJON

Digitale ressurser kan også være kilde til motivasjon for elevene. Spill, musikk, video, sosiale medier og andre populære nett-tilganger, er faktorer som gjør PC populært hos elever, men som også kan være argumenter imot PCer til alle. Det er fordi de like gjerne kan være distraksjoner. Det er her pedagogikken kommer inn.

Vi som lærere må også tilpasse undervisningen til PC-bruken. Med pedagogikk i takt med vår elektroniske utvikling, og tilgjengelighet til PC tror vi at faglig elevdeltakelse øker betraktelig.

TILGJENGELIGHET

Videre, hvis vi ser på hvor mange arenaer vi trenger data på og hva vi kan bruke de digitale ressursene til, er det også praktisk. Arenaer som blant annet Itslearning, deling av dokumenter, lekseinnlevering, staveprogram, ordbok, samskriving, programmering, blogg, lage video og lage presentasjon er allerede kjent i skolen, men ikke like tilgjengelig for alle.

Med tilgjengelighet er det ikke bare de digitale ferdighetene som blir dekket, men også praktiske behov i en hektisk skolehverdag.

Elever i ungdomsskolen bør ha lik tilgang til digitale ressurser uavhengig av bakgrunn, med en personlig PC til alle.

Dette er et sterkt argument for å oppnå kompetansemål, videre læring og oppvekst, og deltakelse i et digitalt samfunn. Dette krever at politikere og skoleledere tar tak i problemstillingen, slik at skolene våre blir like digitale som læreplanen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.