I garasjen sto det to flotte sykler. Den ene blå, den andre hvit. Men ble de brukt? Nei da. Jeg kjøpte den hvite fordi den blå var for tung å sykle på. Men det var jammen den hvite, også – og det til tross for at den var utstyrt med x antall gir- og kombinasjonsmuligheter.

SYKKELFRELST PÅ PETERSPLASSEN

Det var under en jentetur i Roma jeg så sykkellyset. Vi sitter ikke stille på hotellet når vi er på byturer, vi jentene, og denne gangen bestilte vi Roma rundt på sykkel – elsykkel. Det ble en vendepunkt i livet, som ble lett å leve på sykkelsetet i Den evige stad. Utenfor Petersplassen ble jeg en nyfrelst el-syklist. Jeg forsto såpass at skulle jeg noen gang bli en syklist, måtte det være på en elsykkel.

Hjemme ble det elsykkel – på både meg og gubben. Skulle han ha en mulighet til å henge med i bakkene, måtte han også gå over til elektrisitet. Har vi noen gang angret? Ikke et sekund! Vi tar med sykkelen på hytta og sykler på fjellet, jeg har syklet rundt Hurdalssjøen og en vanlig sykkeltur rundt i hjemkommunen er nå blitt på flere mil. Jeg får trim og bilen får hvile i garasjen.

BEDRE MED TRIM ENN IKKE TRIM I DET HELE TATT

Det er mange forståsegpåere og blodtrimmere som fnyser av elsykkel og som mener at det ikke er ordentlig sykkel. De vet ikke hva de snakker om. En elektrisk sykkel har mange girmuligheter, og du kan velge hvor mye hjelp du vil ha fra batteriet. I bratte bakker, sånn som i Badebakken, velger jeg full guffe, mens på flate sletta, for eksempel over Dønnumskia, bruker jeg minimal batterihjelp. Det har blitt morsomt å sykle, og uten elsykkel, hadde i alle fall ikke jeg lagt ut på mange-mil-turer. All trim er vel bedre enn ingen trim, ikke sant? På toppen kommer sommervind i håret, solskinn og glede – får det blitt bedre, da?

Min sykkel går rundt seks mil på et fulladet batteri, og jeg må planlegge turen ut fra det. Jeg ønsker å sykle fra Eidsvoll til Jessheim og hjem igjen, men da trenger jeg å lade. Det er opprettet mange ladepunkter for elbiler, men ikke for sykler. Det bør komme om vi skal utnytte sykkelens potensial fullt ut.

Nå håper jeg bare at noen snart kan ta livet av vinteren slik at jeg kan sette i kontakten, lade batteriet, finne fram hjelmen og sykkelbuksa og el-sykle ut – om ikke i verden, så i alle fall på Romerike.

LES OGSÅ: Alt klart for sykkeltur

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.