Denne uka delte han noen av sine tanker og framtidsvisjoner med Aftenposten.

I det stille har ei prosjektgruppe jobbet med å klargjøre for elfly på norske flyplasser. Innen ti år tror Avinor-sjefen at vi vil se de første batteridrevne flyene i rutetrafikk her i landet. Først med inntil 20 passasjerer, deretter fly med stadig større kapasitet. Alt sammen ifølge Aftenposten.

Det er ikke lenger noen tvil om at elektriske fly vil komme. Rettere sagt: de eksisterer allerede (se bildet) – men alt tyder på at utviklingen vil akselerere slik at dette også vil bli interessant kommersielt. I tillegg til elfly, har vi utviklingen innenfor hydrogen og brenselsceller, som kanskje for større fly er et mer interessant alternativ. Vi må heller ikke glemme biodrivstoff, som kan fungere med mer «ordinære» forbrenningsmotorer, eventuelt i sammenheng med både brenselsceller og batterier. Alt i alt gjør dette at målet om nullutslipp fra fly på sikt kan bli noe mer enn et fengende, men inntil nå, tomt slagord.

For Norges del utgjør klimagassutslipp fra flytrafikken 2,5 prosent av de totale. Høres kanskje ikke ut som all verden, men disse utslippene har økt med nesten 90 prosent siden 1990. Og: utslipp fra utenlandsreiser bokføres ikke i det norske klimaregnskapet. Mer teknisk: det tas heller ikke hensyn til at klimagassutslipp oppe i høyden har større klimaeffekt enn på bakken. Så den reelle belastningen er større enn de 2,5 prosentene. Samlet bør vi snakke om 12,5 prosent, mener Framtiden i våre hender.

Lokalt er det ikke utslipp som er den største utfordringen fra flytrafikken, men støy. En elektrisk framtid vil nok ikke bli lydløs, men støyen fra flyene som kretser over oss, vil bli redusert betraktelig. Det kan bety mye for utviklingen av nye bolig- og næringsområder lokalt, men kanskje aller viktigst: det kan dempe støybelastningen i de områdene som er hardest rammet i dag.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.