En skole for alle, - hva ligger det egentlig i denne setningen?

Skolen skal være et sted som tilbyr alle barn den undervisningen de trenger. Der hverdagen til de voksne foregår på jobb, foregår hverdagen til barna sittende bak pulter på harde stoler.

Eidsvoll KrF ønsker en skole som klarer å omfavne og ta godt vare på alle elever. Vi har elever som sliter med konsentrasjonsproblemer, lese- og skrivevansker, elever som mobber andre elever og elever som opplever å bli mobbet. Uansett hvordan vi vender og vrir på det, så er det alltid noen barn som faller utenfor fordi undervisningen bak pulter og på harde stoler rett og slett ikke fungerer for dem. Dette er noe som vi i KrF ser på som svært problematisk.

FØLE SEG VIKTIGE

Vi tror at dersom elever opplever å føle seg viktige og gode nok i seg selv, vil vi få enda færre elever som skulker timer og på et senere tidspunkt dropper ut av skolen. Eidsvoll kommune må derfor finne en måte å nå ut til disse gruppene på.

Eidsvoll KrF ønsker at skolehverdagen skal tilpasses den enkelte elev for å nå ut til den enkelte elev. For mange elever fungerer den ordinære skolehverdagen, men dette er ikke tilfelle for alle. Det finnes ikke problemelever, det finnes bare elever som sliter med ulike ting. Vi tror nøkkelen til suksess i skolen er at skolen fanger opp, og kan gi et godt tilbud til den enkelte, der den enkeltes ferdigheter og interesser brukes som læremidler.

MER PRAKTISK SKOLE

Spørsmålet er hvordan vi skal få til dette. For er vi egentlig avhengig av at skolen er så teoretisk rettet som det den er i dag, eller kan vi oppfylle kravene om undervisningsdirektoratet har satt for den norske skole på en annen måte?

Det er først når elever kommer på videregående at muligheten for praktisk arbeid virkelig er utbredt, da har man allerede gått ti år på skolen. I mange tilfeller kommer muligheten for praktisk arbeid dermed for sent. Man burde allerede på ungdomsskolen legge et stort fokus på praktisk arbeid.

ÉN DAG PER UKE

Å få praktisk arbeid inn i ungdomsskolen trenger ikke å koste kommunen masse penger, det handler i stor grad om å bruke de ressursene vi har tilgjengelig. Gjennom praktisk arbeid vil de elvene som faller utenfor lære og nå målene på samme måte som elevene som sitter på skolebenken.

Vi tror at dersom vi tar en skoledag i uka og endrer den fra teoretisk til praktisk for de elevene som sliter vil dette øke motivasjon, gi arbeidserfaring, samtidig som det også vil gi god læring.

En god oppvekst varer livet ut, og skoletiden påvirker barndommen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.