Vi registrerer at Høyre er ute i avisen og vil droppe utredninger og tiltak for å løse situasjonen, legge klimamål på hylla, og bruke verdifullt areal til mer parkering, og dermed stimulere til mer bilkjøring og trafikktrøbbel på Jessheim, i strid med fylkeskommunens mål og planer og i strid med Ullensaker kommunes mål og planer.

Regner med at resten av utvalget som ansvarlige og framtidsretta partier skjønner at vi ikke kan droppe faglige anbefalinger og klimamål selv om det er valgkamp.

Ullensaker har selv lagt fram en Mobilitets- og byutviklingsstrategi for Jessheim der de ønsker en overgang «fra bygd til by, fra senter til sentrum, fra billiv til byliv og fra kryss til knutepunkt.» Ja, det er krevende å endre vaner, men det er nødvendig, og vi er faktisk nødt til å prøve andre ting før vi bare kaster alt over bord og legger til rette for mer bil. Jeg tror vi alle sammen egentlig forstår at vi kan ikke med noen som helst anstendighet fortsette å late som at vi kan nå klimamålene uten å faktisk gjøre endringer.

Vi støtter selvfølgelig rådmannens punkt 1 og 2 og anmoder alle andre ansvarlige politikere å gjøre det samme.

MDGs forslag:

Punkt 3 endres til:

Dersom kartlegging og dokumentasjon viser et klart behov for økt parkeringskapasitet når alle mulige tiltak for å redusere parkeringsbehovet er gjennomført, legges spørsmålet om økt parkeringsdekning fram for ny politisk behandling.

Nytt punkt 4:

Muligheten for innføring av bysykkelordning med bysykkelstativer på togstasjonen, aktuelle bussholdeplasser og Jessheim videregående utredes sammen med aktuelle samarbeidspartnere.

Nytt punkt 5:

For å sikre at parkeringsplassene ikke opptas av ansatte/elever/andre som med rimelighet kunne reist kollektivt, sykla eller gått innføres brukerbetaling. En ordning der ansatte uten annen mulig måte å komme seg til og fra jobb kan få fritak fra brukerbetalingen kan vurderes.

Nytt punkt 6:

Fylkesrådmannen anmoder aktuelle myndigheter/aktører om å følge opp villparkeringen i området aktivt.

Nytt punkt 7:

Det er utfordrende og tar lang tid å endre vaner. Ofte kan nye måter å reise på virke vanskeligere enn det er fram til ny vane er etablert. Samtidig må vi alle påregne å legge om vanene våre i årene framover. Jessheim har relativt god kollektivdekning, og korte avstander mellom skolen og togstasjonen/bussholdeplasser. Elevene på skolen kommer fra mange forskjellige steder, og reiser kollektivt hver dag. Det bør være mulig for lærere å gjøre det samme. Samtidig sitter bilvanene på Romerike ekstra hardt, og det er naturlig å se på måter å gjøre det mer attraktivt å endre vaner i en overgangsfase. Det legges derfor fram en sak om hva det vil koste å innføre et prøveprosjekt/en midlertidig ordning der ansatte på Jessheim videregående får dekket busskort på linje med elevene, eller får tilbud om et rabattert busskort.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.