Jeg var nemlig tvunget til å skifte pære på min Volvo S60. Det å skifte pære har fulgt meg i et halvt århundre og har sjelden eller aldri vært noe problem. Til og med på min første sykkel skiftet jeg lyktepæra aleine.

Slik har det vært opp gjennom et halvt århundre. Mopedpærer og bilpærer av mange forskjellige varianter er skiftet. Det vanskeligste var av og til å få vekk støvkappa i gummi som satt rundt lampa på enkelte biler.

Den tiden er forbi. Nå en stakkars bileier er nødt til å demontere mye av fronten på bilen for i det hele tatt få skiftet ei pære, er grensen overskredet.

Heldigvis har jeg en slektning som er råflink og kan det meste av det som durer. Klok av skade gadd jeg ikke engang ta en telefon for å spørre hva Volvo ville ha tatt for å skifte pæra.

BLIR LITT JOBB

– Det blir litt jobb. Pæra sitter kinkig til og det er veldig trangt, sa min bilguru.

Kort tid seinere sa han: Her må hele støtfangeren av for å få tatt ut hele lampa.

Altså: For å skifte ei pære må store deler av fronten demonteres! Hvis det er en bevisst tanke hos konstruktøren for å tvinge en bileier til å bruke et fagverksted for å få gjort jobben, er det ille nok. Er det en bevisstløs tanke som ligger bak, er det enda verre.

Etter at støtfangeren og mye plastræl er demontert starter virkelig «moroa». Det viser seg at pæra er like hel og funker som den skal. Det er derimot et «duppedings» som er ødelagt. Den eneste jobben dingsen skal gjøre er å fyre opp xenon-pæra.

En telefon til Volvo endte med at ytterligere et par av mine få hårfjoner forsvant. Styreenheten kosta nemlig 5900 kroner. Den bildelansatte syntes nok sjøl at prisen var i overkant høy så han gå meg umiddelbart litt rabatt. Men for meg var det totalt uaktuelt å bruke ei ukelønn for en liten kladd som bare har som oppgave å fyre opp ei pære.

BALLAST

Det er utrolig mange bilopphoggerier i Norge og Sverige. Tyskland og Tsjekkia var jeg også innom på jakt etter delen. Jeg søkte alle steder på styreenhet for xenon-pære. Og jeg var i kontakt med en blid og hyggelig fyr på et bilopphoggeri på Vestlandet.

– Vanligvis kaller vi disse for ballast, sier fyren. Det burde jeg jo ha skjønt. En styreenhet for ei lyspære må jo hete ballast. Det er jo sjølforklarende.

Det positive med å få en betegnelse gjorde at det ble enklere å finne treff på nettet. Et firma som heter Dioder.no og har tilhold på Skjetten, var redningen. De hadde delen på lager og jeg handlet. Jeg var riktignok litt usikker om på om det kunne være et tvilsomt piratprodukt. Men det var samme produsent og alle sifre og betegnelser var identiske med den gamle og ødelagte delen.

Og den splitter nye delen kostet meg 1300 kroner. Volvo skulle altså ha 4600 kroner mer for et identisk produkt. Etter min mening er dette på grensen til å være uanstendig, urimelig og grådig.

Hadde det for eksempel vært en kvalitetsforskjell, eller bruk av tvilsomme og dårlige materialer så hadde saken stilt seg litt annerledes.

Det må også nevnes at sjøl om jeg skriver om et produkt fra Volvo i denne saken, er det veldig sannsynlig at høye priser for originale deler er noe som gjelder de aller fleste bilmerkene.

Det «morsomste» av alt er at en kamerat brukte noen minutter på internett og fant en ny og tilsynelatende identisk del til den nette sum av 35 dollar!

ORIGINALT?

Naturlig nok ønsket EUB at Volvo kunne forklare seg. Her er tilsvaret fra Erik Trosby fra Volvo cars: Det er synd å høre at du opplever dette som vanskelig og kostbart, men etter 13 års bruk kan det oppstå reparasjoner eller bytte av deler som krever demonteringer slik du nevner. Volvo anbefaler at alle reparasjoner på Xenonbelysningen utføres av autorisert verksted som beskrevet i bilens instruksjonsbok, samt at det benyttes originaldeler fra Volvo, skriver Trosby.

– Basert på hva vi kan se har bilen din hatt et verkstedbesøk hos Volvo sitt system, Det ser det ikke ut som ballasten vært byttet på din bil ved en tidligere anledning. Hva som eventuelt er gjort av reparasjoner utenfor vårt system kan ikke vi svare for. Det ser ut som det står en dato (18/07/04 kanskje?) på ballasten som satt i bilen og det tyder på at den fulgte med da bilen var ny.

De to ballastene du har tatt bilde av ser like ut, men vi ser også at strekkodene er ulike. Om det er identisk produkter klarer ikke vi å se ut fra bildet, dessverre. Deler Volvo bruker i sine biler har vanligvis et artikkelnummer som er unikt for Volvo og det nummeret klarer vi ikke å finne på bildene du har sendt, skriver Erik Trosby fra Volvo.

FLERE KOMMENTARER AV PAULSEN:

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.