Det gir mindre læring og dårligere trivsel. Alle som er i kontakt med barn, vet at det betyr noe om det er 15 eller 30 elever i en klasse.

Det er på tide å sikre nok tid til hvert eneste barn på Romerike. Da må vi lovfeste maks antall elever per lærer.

Hver eneste elev skal føle mestring og få framgang på skolen. Det krever at læreren tilpasser undervisningen og gir nødvendig hjelp og utfordringer.

Dessverre er det ofte så mange elever per lærer, at læreren ikke har tid til å hjelpe alle. På skolene i Ullensaker er for eksempel gjennomsnittlig gruppestørrelse på 19,5 elever per lærer.

Kommunegjennomsnittet kan se «ok» ut, men skjuler store variasjoner. Noen skoler har mange

elever per lærer og noen har få.

På Døli skole er den gjennomsnittlige klassen på hele 27 elever.

Lærergarantien må derfor gjelde på hver skole, ikke på kommunenivå slik Ap har foreslått. Bare da kan vi være sikre på at ressursene kommer fram til de skolene som har for store klasser og for få lærere.

Alle barna våre fortjener tett oppfølging i et trygt læringsmiljø. Da må vi ha færre elever per lærer, og vi må sikre at det blir nok ressurser på hver eneste skole.

Barn går ikke på skolen med bare hjernen. De går med hele kroppen. Fra vi er små av vil vi helst

kjenne, klemme og kanskje smake på, det vi vil lære noe om.

Vi lærer best når vi får bruke kroppen, i stedet for kun å sitte ved pulten. Det tar mye krefter og planlegging å ha biologitimer i skogen eller skuespill når de lærer om Ibsen.

Skal vi ha mer praktisk og variert undervisning trenger vi flere lærere som har tid nok til å jobbe variert.

Mer praktisk skole gir bedre læring. Vi tror det også kan gi mindre frafall. Ludvigsen-utvalget finner at Kunnskapsløftet har gitt en mer teoritung skole som ikke passer alle elever. Med mer praktisk læring tilpasses skolen mer også til dem som ikke lærer så godt av bare å sitte ved pulten.

Det er på tide å lytte til dem som kan skole best. Elevene, lærerne og mange foreldre mener at flere lærere er det viktigste for å skape en bedre skole.

H-Frp-regjeringen har brukt nesten en milliard for å øke lærertettheten, men pengene har ikke gitt

færre elever per lærer. Når pengene ikke gir resultater må sterkere krav til.

Derfor vil vi i SV lovfeste at det skal være maks 15 elever per lærer 1.–4. trinn og maks 20 elever per lærer 5.–10. trinn. Dette er et av fem hovedkrav til et regjeringssamarbeid med Arbeiderpartiet etter valget.

Øvre Romerike vil få minst tredve nye lærere (årsverk) med SVs forslag. Vi vet at alle elever er forskjellige. Derfor trenger vi flere lærere i skolen. Det fortjener barna.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.