«Det som da slo meg, var at det var minst firefeltsveier nesten overalt, og der hvor det bare var to kjørebaner var det full bredde, ganske rette veier, og ryddet plass på hver side av veien. Mange prosjekter var på gang, både for bil og bane. Men det er som sagt bare østpå. I vest er det en helt annen situasjon. Bergensbanen har samme kjøretid nå som for 50–60 år siden og veiene har omtrent samme tilstand som for en generasjon siden. Veiene er svingete og smale. Mange fine planer eksisterer, men det blir aldri noe av dem,» skriver han (Klassekampen 18. september).

Han mener at siden Stortinget som kjent befinner seg på Østlandet, er det jernbane- og vegprosjekt på Østlandet som blir prioriterte. For å løse dette «kunne [en] ganske enkelt flytte Stortinget til Bergen med innkvartering av hele sulamitten til Voss.»

Jeg forstår Johnsens måte å tenke på meget vel. Nærhet er det avgjørende! Jeg bodde sjøl ei tid i Nittedal, nord for Oslo. Fra Oslo og nordover var det, og er det – sjøl om det altså er på Østlandet – en smal og kronglete veg. Mens vegene på vestkanten av byen var mye bredere og bedre. En drosjesjåfør jeg reiste med en dag, mente at dét var lett å forklare: Det var ingen politikere som bodde langs denne vegen!

Så sett med øynene til en bergenser som Johnsens er dette sikkert en særdeles god idé. Men jeg tenker: Norge er mer enn Vestland og Østland. Hva med hele landet fra og med Trøndelag og nordover? Hva med de virkelig trange, kronglete og humpete vegene som trailere på kjempe seg fram på i Nord-Norge? Og hva med Nordnorgebanen? Den har virkelig vært utredet gang på gang på gang – uten at det har blitt noe av den. Om Nordnorgebanen kan en virkelig si som Tom Backer Johnsen sier om situasjonen vestpå: «Det blir mye papir av det, men virkelighet blir det ikke. De planene blir utsatt så snart det er muligheter til det. De planene må utredes, grundig, langsomt, og flere ganger. Det tar tid. I mellomtiden kan man bygge mer veier østpå.»

Nordnorgebanen? Fra Bodø og nordover. Klassekampen skreiv 23. januar i fjor at «Kirkenes ønsker å bli sentrum for transport og Asia-handel»: «Vil bli det nye Singapore.» I artikkelen fikk vi lese at ordfører Rune Rafaelsen i Sør-Varanger vil gjøre Kirkenes til viktig for transporten med Asia. Ordføreren ser forbi Russland, leste vi, mot Kina «som om kort tid er verdens største økonomi». Og for Rafaelsen var nøkkelen nettopp Nordnorgebanen, forlenget inn i Finland – og videre til Østen. «Rafaelsen og den finske samferdselsministeren Anna Berner har funnet hverandre i et felles mål om å trekke den finske jernbanen fra Rovaniemi og nordover til Kirkenes.»

Nordnorgebanen kostbar? Javel, men da pionerene bygde Bergensbanen, kostet den mer enn et helt statsbudsjett! Og tenk på hvilke inntekter en sånn utvidet Nordnorgebane ville gi – med turister, fisk til eksport (som nå må kjøre på de nevnte forurensende trailerne og ditto fly) og annen godstrafikk. Og tenk på alle arbeidsplassene, som vi vil komme til å trenge sårt nå når etterspørselen etter olje uvegerlig vil gå nedover og nedover – og forsvinne. Det ville bli så lukrativt at det er vanskelig å forestille seg!

Så forslaget mitt blir en ny variant av Johnsens: Ikke flytt Stortinget til Bergen, flytt Stortinget til Mo i Rana! Dét er om lag midt i landet, på langs – med tålelig nærhet til alle som bor her. Da ville vi kunne håpe på at både Vestlandet og Norge fra Trøndelag og nordover, ville bli husket – og prioritert – av dem som styrer!

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.