• LOVVERK: Lovverket har utspilt sin rolle, mener lektorlagsleder Trond Vågan ved Eidsvoll videregående skole.Foto: Privat

Utvalget foreslår å legge ned PP-tjenesten og Statped. Rapporten ble nylig levert kunnskapsdepartementet. (NRK nyheter, 4.04.18)

Hvorfor noe så drastisk? Ekspertene peker på at mange barn og unge får hjelp altfor seint, og at annenhver elev som får «hjelp» får det av ufaglærte. For det andre er systemet ekskluderende: De som trenger hjelp tas ut av klasserommet og den naturlige faglige sammenhengen som enhver undervisning må ta utgangspunkt i. For det tredje hevder ekspertutvalget at jo mer penger som brukes på spesialundervisning, jo mindre går til ordinær opplæring.

Professor Nordahl våger den påstanden at det gamle systemet med PP-tjenesten har vært ei «hellig ku» fordi det eksisterer et stort system som har egeninteresser i at systemet fortsetter. (Dagsavisen.no, 5.04.18.)

Norsk Lektorlag slutter seg til dette. Vi viser også til evalueringa av Kunnskapsløftet som konkluderer med at elever som mottar spesialundervisning ikke blir flinkere på skolen, men tvert imot dårligere på skolen! Slik produserer altså skolen skoletapere ut ifra en slags falsk bevissthet eller naiv ideologi om at spesialundervisning nytter.

Evalueringa av Kunnskapsløftet viste også til at spesialundervisninga fungerer som en kanal ut av den ordinære opplæringa samtidig som den faglige utviklinga uteblir eller svekkes. (op.cit.)

La oss gjøre et lite tankeeksperiment: Hva med å skrive om opplæringslovens § 5 slik at den ordinære opplæringa makter å følge opp den enkelte elev? Mindre spesialpedagogikk, mindre byråkrati, større vekt på faglighet i timene som faktisk er skolens primære oppgave. Opplæringslovens § 5 og spesialundervisninga har kanskje en sentral ideologisk forankring som er over 40 år gammal, men etter vårt syn har lovverket for lengst utspilt sin praktiske rolle.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.