Unionens transportkomitè mener det er en god idé at turbussjåfører skal kunne kjøre tolv dager i strekk, uten en eneste dags pause. I tillegg vil de at sjåfører skal kunne jobbe inntil 16 timer i døgnet to dager i uka.

Forslagene er farlige – både for sjåfører og alle andre som ferdes langs veiene.

GODE REGLER

Yrkessjåfører har i dag gode regler å forholde seg til. Etter å ha kjørt fire og en halv time, må man ta 45 minutters pause. Man skal ha minimum 11 timers hvile hvert døgn. Og har man kjørt i seks døgn skal man ha en pause på minst 45 timer.

Det er en grunn til at vi har disse reglene. Senterpartiet vil at de skal fortsette å gjelde. De er til for at yrkessjåførene våre skal få nok hvile. Med uthvilte sjåfører blir det færre ulykker. Det gjør at veiene blir et tryggere sted for alle som ferdes. De siste årene har antall trafikkulykker her i landet gått jevnt og trutt nedover. Skulle EUs forslag gå gjennom, vil det være som å ta ett skritt fram og to tilbake.

FARLIG FOR ARBEIDSPLASSER

Forslaget fra EUs transportkomité er ikke bare farlig for trafikksikkerheten. Den er også farlig for norske arbeidsplasser, og kan i verste fall gå hardt utover jobben til norske yrkessjåfører. For de høye damer og herrer i Brussel vil myke opp reglene for kabotasjekjøring. Kort fortalt betyr kabotasjekjøring at en sjåfør fra f.eks Tyskland kjører last mellom to steder i Norge. I dag kan denne sjåføren kjøre opptil tre oppdrag innad i Norge før vedkommende må forlate landet. Får EU det som de vil, kan utenlandske sjåfører kjøre så mange oppdrag de vil i løpet av en femdagersperiode. Det vil bety en fullstendig uhåndterlig konkurranse mot norske sjåfører.

Senterpartiet mener EU i altfor lang tid har fått undergrave norsk arbeidsliv. Disse forslagene vil føre til sosial dumping for sjåførene og farligere vogntog på norske veier. Derfor sier vi nei til forslagene fra EUs transportkomitè slik de nå framstår.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.