MDG blir nok korrekt angrepet for å ville opprettholde og til og med øke bompengebelastingen, uten å tenkte på at bompenger er en usosial avgift som treffer hardest de som har minst.

Noe av kritikken er berettiget, men det er likevel rimelig frekt å angripe andre når FrP nå gjennom seks år har bevist at de er totalt handlingslammet i regjering, og at de lover og lover men aldri innfrir.

FrP har sittet seks år i regjering med finansminister og samferdelsminister. De har alltid vært imot bompenger, men har i regjering bevisst nedprioritert å fjerne bompenger, og heller gått for skattekutt for de rikeste i landet, og symbolsaker som betyr lite for de aller fleste.

Vi har fått frislipp av vannscotere, lakrispiper, elektriske tohjulinger, og billigere campingvogner. Hurra!

MDG sin usosiale politikk og ensidige miljøfokus skal angripes, men å skjære alle de rødgrønne over en kam i ren desperasjon blir for dumt når man har bevist at man selv ikke strekker til.

Veiprising har blitt nevnt som et alternativ til bompenger. Lien Hansen mener dette blir akkurat det samme. At bilistene fortsatt må betale like mye. Ja kanskje i sum, men en slik avgift kan være sosialt anlagt, og geografisk rettferdig. Det er godt mulig å frita de som har dårlig råd og er tvunget til å bruke bil.

Det kan være mange grunner til at man må ha bil, også i de store byene, og spesielt en del foreldre med barn vil i perioder måtte bruke bil. Det går også an å gjøre avgiften geografisk rettferdig. Man kan hélt frita store geografiske områder på bygda for avgift, og øke avgiften inn mot de store byene. Man vil da kunne fortsette kampen for renere byluft, og samtidig ha en geografisk og sosialt rettferdig avgift.

Bompengemotstanderene har mobilisert, og Frp har fullstendig panikk. Jeg velger å tro at folk nå etter seks år ser at Frp er partiet for de få rike, og de har aldri virkelig ønsket å fjerne bompengene.

Som rød-grønt parti ønsker Rødt både godt bymiljø og god byluft med så lite biltrafikk som mulig, og samtidig sosialt anlagte og geografisk rettferdige avgifter som betaler for veibruk og som støtter opp om satsing på kollektivtrafikk både sentralt og i distriktet.

Øvre Romerike er bygda og mange er helt avhengige av bil. Vi skal kjempe for at distriktene spares også for veiavgift.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.