Du kan være ditt eget reisebyrå og du har et ubegrenset bibliotek i dine hender. MEN det er noen sorte hull for en som ikke henger med i den galopperende utviklingen.

Tenk hva data har gjort med oss de siste ti-årene. Jeg er 1943-modell og har opplevd et kvantesprang innen kommunikasjon. Det er ikke så mange tiår siden vi brukte brevpost som kommunikasjon, med brev, konvolutt og frimerke. Var det hastesaker og viktige korte beskjeder ble telefonen brukt.

ALT GIKK SÅ MYE RASKERE

Jeg jobbet i et reklamebyrå på midten av 80-årene da datamaskinen gjorde sitt inntog. Over natta ble dette et dominerende verktøy som overgikk alt vi hadde sett tidligere. Når vi laget trykksaker kjøpte vi bildebehandling og tekst hos profesjonelle samarbeidspartnere. Flere ble sittende med dyre maskiner til begrenset nytte. Alt gikk så mye fortere, bedre og smartere. Det ble lett å skrive brev eller annen tekst. Skulle noe rettes var det bare å gå inn på datamaskinen og gjøre rettingen direkte. Ikke som tidligere da alt måtte skrives om. Data var kommet for godt og ble et uunnværlig verktøy for mange.

DIGITAL KONTAKT

Jeg vil ikke bli oppfattet som en gammel sur mann, men har allikevel gjort meg noen betrakningen. På midten av 90-tallet kom det en ny utvikling innen data. Vi kunne skrive direkte til hverandre og få svar etter bare noen sekunder. På kontoret kommuniserte med hverandre og det ble ikke engang nødvendig å snakke med hverandre i det hele tatt, selv om den du skrev til satt på nabokontoret. Det var ikke så mange år tidligere at vi til og med var så sosiale at vi gikk til hverandres kontor og slo en prat og en røyk.

Utviklingen hastet av sted og etter hvert kunne det vedlegges bilder og andre dokumenter sammen med en e-post, som det ble kalt. Det var jo et kvantesprang. Men det ble mindre behov for personlig kontakt. Det stoppet jo ikke der. Deretter kunne du være din egen bankfunsjonær. Så kom Facebook – FB – hvor det ble mulighet til å gjenopprette kontakt med personer fra tidligere liv som fjern familie, skolekamerater, naboer, arbeidskolleger eller vennskap over hele verden. Med ett ble verden så veldig mye mindre.

DYR VASK

Ikke alle har klart å følge med i utviklingen på forskjellige områder. Jeg er èn av dem. Mye kan jeg bruke datamaskinen til, men med de stadige endringer i program og plattformer, virusprogram og utallige oppdateringer går det litt i spinn. Falske meldinger om anbefalt oppdatering, tilbud om å slette lite brukte program eller spørreundersøkelser fra seriøse forretninger som Elkjøp, Coop obs eller Norwegian har lurt flere enn meg.

Jeg svarte på om en spørreundersøkelse og hele maskinen gikk i stå. Det kostet meg 4000 kroner for å «få den vasket» hos et profesjonelt firma. Dette har jo bare utviklet seg enormt i feil retning. Hver dag mottar jeg omtrent 50 uønskede meldinger om all verdens tilbud. Alt fra lengere øyelokker, til bløtere hud, hardere «redskap», hvitere tenner, billigere lån, villige jenter fra Russland, …. Det er bare å trykke HER!

IKKE TRO PÅ ALLE RÅD

Jeg spurte noen jeg trodde hadde peiling på data, og ble fortalt at jeg skulle bruke «avmeld» på den type meldinger jeg ikke ønsket og deretter trykke på «slett». Da ville de stoppe sendingene etter hvert. FEIL sa en annen.

Da du gjør dette viser du interesse og de fortsetter å sende. Hva skal en stakkar gjøre? Ikke annet enn å fortsette å slette meldinger. Ulykken er at innimellom all denne styggedommen finnes det meldinger jeg absolutt skulle ha sett og respondert på. Særlig om det er en sending som inneholder et vedlegg med for eksempel en faktura. Skitt. Det har hent jeg har slettet slike og mottatt et brev med inkassokrav i ettertid. Det er ikke det minste hyggelig.

MANGLER SKOLERING

Det er nesten så jeg får lyst til å rette en henstilling til de offentlige ansvarlige om å tilby oss etternølere en grunnleggende opplæring med oppfriskningskurs innen data-kommunikasjon. Kanskje det ikke er så urimelig.

Jeg føler meg presset til å måtte bruke de offisielle «Digipost», «Altinn», «Min-side» både her og der. Men jeg opplever det like knotete hver gang med å finne fram, men en trykkende angst om å gjøre feil. Og feil jeg at jeg gjør stadig vekk. Jeg tror jeg har fått data-angst-syndrom med påfølgende høyt blodtrykk!

De som har ungdom i huset kan få hjelp hos dem. Det er ikke alltid like greit det heller. «Du bare trykker der og så gjør du sånn og så …….» Det går i hundre og de bruker en termonologi som inneholder mange selvfølgeligheter for dem, men nye ord for meg.

SKJØNNER IKKE SPRÅKET

Jeg har nylig flyttet og måtte installere internett i min nye leilighet. Så ringer jeg «kundeservice» og kommer fram til en hyggelig dame. Etter langt om lenge og mye att og fram, sitter jeg gjennomsvett og venter på det forløsende svaret… «Beklager vi må eskalere ditt abonnement!» var svaret.

Ja vel, hva betyr «å eskalere mitt abonnement», spurte jeg. «Det betyr at det har oppstått en feil som vi må ta på vår regning og det kommer en servicemann hjem til deg og ordner opp», var svaret. Og det ble gjort. Nå er jeg «online» igjen, men sliter fortsatt med «Digipost», «Altinn» og alle uønskede meldinger som fyller opp maskinen hver dag. Noen ganger føler jeg at jeg er «gått ut på dato».

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.