Både barn og foreldre kan ha kjent på bekymringer for hvordan den nye hverdagen skal bli. Hvordan vil det bli med færre voksne, mer stillesitting, flere krav, økte forventninger og mindre tid til lek? Hva er skolens oppgaver?

SKOLENS SAMFUNNSANSVAR

Skolens samfunnsoppgaver er å bistå elevene i å utvikle seg som hele mennesker med tanker og følelser, kunnskap og kompetanse. Det er viktig at skolen tilpasses barna for å lykkes med dette. Når det gjelder seksåringene må vi som politikere ta på alvor at de minste barna trenger en annen pedagogikk enn de eldre barna, og lytte til bekymringer fra fagmiljøer og familiene om at de minste barna møter en skole som ikke er tilpasset dem.

Da reform 97 ble vedtatt, handlet det om at man skulle velge det beste fra barnehage og skole. Læring skulle foregå gjennom lek. Lek er et universelt verktøy for læring og utvikling. Gjennom lek lærer barna seg sosiale ferdigheter samtidig som språket utvikles og de lærer seg en hel rekke andre ting som tallforståelse osv. Lekbasert læring danner derfor også grunnlaget for faglig læring.

STØRRE LÆRERTETTHET

Arbeidsformen i skolen skulle basere seg på barnehagepedagogikk, men ting endret seg som følge av kunnskapsløftet. Barnehagepedagogikken har blitt erstattet av formell opplæring i lesing, skriving og regning for noen barn passer til dette, men mange sliter med å tilpasse seg skolehverdagen. Den utviklingen som har skjedd har ikke vært til barnas beste og resultatene har også uteblitt. KrF vil derfor at skolereformen evalueres og at den lekbaserte læringen er det som skal prege barnas første skoleår som lovet. KrF er også opptatt av at læreren ikke har for mange barn å ta seg av. KrF har fått gjennomslag for en norm om lærertetthet som skal sikre maksimalt 15 elever per lærer i 1-4 trinn. Dette bør også være normen for klassestørrelser for at hvert enkelt barn skal bli sett og ivaretatt.

AKTIVITETSROM

KrF er også opptatt av skolens utforming. Har skolen lokaler som egner seg til å la barn leke seg til læring? Pulter og stoler gir gode rammer for noen typer undervisning, men skaper også begrensninger. Vi står nå foran flere skoleprosjekter i kommunen med bygging og utvidelse av barneskolene våre. Eidsvoll KrF vil jobbe for at skolene får lokaler som egner seg både for lek/aktivitet og læring samtidig som elevene blir sett og ivaretatt.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.