I Oslo-politikernes by går det trikk, T-bane og busser hit og dit i ett sett. Holdeplassene ligger tett som hagl, noe som gjør det lett å komme seg fra A til Å, med korte avstikkere innom butikken, kinoen, teateret, kafeen, frisøren, barnehagen, skolen og alle de tilbudene som folk flest benytter seg av i samfunnet.

HAR FORSTÅELSE, MEN....

Når miljøpartiet MDG sitter med en tung hånd på Oslo-roret, har jeg forståelse for at de ønsker et mest mulig bilfritt sentrum uten forurensning som er til sjenanse og skade for folk. I hovedstaden er det mulig å legge til rette for det, nettopp på grunn av godt utbygd kollektivtilbud. Men når de samme politikerne forsøker å legge like retningslinjer for Akershus fylke, ja, da har de gått over en strek, som de muligens ikke ser på grunn av disse skylappene som har vokst ut som en integrert del av kroppen.

Bakgrunnen for saken er Oslo kommunes bemerkninger til Akershus’ plan for handel, service og senterstruktur i regionbyene, blant annet Jessheim. De ønsker, forståelig nok, å legge til rette for parkering for å møte kjøpesenterkonkurransen. Men det er et ønske Oslo-politikerne skal ha seg frabedt. Byrådet mener at her legges det opp til bilbruk i utstrakt skala, noe som ikke harmonerer med nullvekstmålet i klimagassutslipp. Skal det komme vekst inn mot byene, må den være kollektivbasert, mener hovedstadspolitikerne. Får de ikke viljen sin i nabofylket, vil de gå til regjeringen. Intet mindre. '

FLYTT TIL FEIIRNG - KJØP SYKKEL

Dette har fått sinnene i kok hos både fylkesordfører i Akershus og hos ordførere i kommunene rundt Oslo. De skal ha seg frabedt slik utidig innblanding.

Deres ønske er å være herre i eget hus, som ligger langt ut på landet i forhold til bygatene i hovedstaden.

Så er spørsmålet: Har byrådet i Oslo lest Ruters busstabell for Øvre Romerike? Særlig de tabellene som gjelder for rutene i Feiring, Gullverket og andre grender i utkanten? Om da byrådet i det hele tatt vet at det finnes steder med slike navn – steder hvor det går to, tre busser om dagen, hvor togstasjonen er mil unna og hvor man må bruke bil til ovennevnte aktiviteter som Oslo-folk kan gå eller ta kollektivtransport til?

Jeg har ett forslag til de ledene politikerne i Oslo rådhus: Lei dere et hus i for eksempel Feiring. Bo der noen måneder, uten bil selvfølgelig.

Sykkel skal dere få ha. Den må dere bruke når dere skal til Eidsvoll for å ta toget til jobb i Oslo-byen eller til Sundet for å handle. Fritidsproblemer kommer dere ikke til å få. Dere får garantert ikke gjort mer den dagen.

Det kommer til å gå så fint, atte. For det vet jo dere.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.