Samarbeidet har gradvis blitt utviklet og elevene har de siste årene tilbrakt fire uker på Hegli. Elevene har i disse periodene deltatt i og utført såing og planting, høsting og slakting, og det hele har vært kronet med at elevene har invitert besteforeldre på gjestebud i hovedbygningen på gården. I undervisningen har det vært lagt vekt på økologi, hvor maten kommer fra, bærekraft og agronomi.

For de mange elevene som har tilbrakt deler av skolegangen og har utført arbeid eller fått undervisning på gården har dette vært kjærkomment og populært. Det har vært en mulighet til å knytte teori sammen med praksis i mange fag, fra oppmålingsarbeid på gården der matematiske begreper har blitt anskueliggjort ved fotarbeid i marken eller der planlegging av måltider har blitt brukt som trening i faget mat og helse. Å være med på høsting av grønnsaker, frukt og bær og å være med på slakting har vært en opplevelse med læring som er vanskelig å formidle gjennom å lese en lærebok eller motta som kateterundervisning i klassen.

Det har vært et ønske fra skolens side å videreføre dette samarbeidet til glede for elevene, og det har vært lagt ned betydelige ressurser fra skolens side både tidligere og nå for å imøtekomme de behov skolen har til varig løsning for samarbeidet mellom skolen og gården. Det har mellom gårdeieren Sidsel Sandberg, skolen og skoleadministrasjonen vært møter hvor det fra skolens og kommunens side vært etterspurt hvordan gårdeier ser for seg en videreføring av tilbudet på Hegli etter at avtaleperioden utløper 1/7/2018. Det foreligger pr. dags dato ingen konkrete, langsiktige planer, og det er derfor besluttet at, siden det også har vært utfordringer med å fylle lærerstillingen som skulle være tilknyttet gården og undervisningen der, å avslutte samarbeidet nå og si opp avtalen med gården. Det betraktes som lite hensiktsmessig å reforhandle avtalen med sikte på drift i ett år til.

Vi vil sterkt understreke viktigheten av arbeidet som har vært gjort gjennom årene fra Sidsel Sandberg og den store betydning dette har hatt for skolen og de elevene som har fått ta del i dette. Dette samarbeidet har gitt elever i Nannestad unike muligheter til praktisk erfaring og egen refleksjon omkring matproduksjon, forvaltning av naturressurser og forutsetninger for bærekraftig utvikling.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.