Onsdag kunne EUB fortelle at Fylkesmannen i Oslo og Akershus ikke uten videre vil godkjenne kommunedelplanen for Råholt. Planen som har ligget ute til høring denne høsten, tar for mye dyrket mark og legger opp til for mye bilkjøring, er tilbakemeldingen fra fylkesmann Valgerd Svarstad Hauglands etat.

Om det blir like steile fronter mellom Fylkesmannen og Eidsvoll kommune i denne saken, som det er i forbindelse med plassering av ny barneskole i midtbygda, hvor Eidsvoll har klaget Fylkesmannens nei videre til departementet, gjenstår å se, men det blir ikke lett framover å oppfylle alle kravene som settes til framtidig utvikling.

Utbygging skal skje nær kollektivknutepunktene. På dette punktet står kanskje ikke partene så langt fra hverandre, men «nær» er ifølge Fylkesmannen én kilometer. Det er ikke langt. Fra Eidsvoll Verk stasjon til Eidsvoll Amfi er det 800 meter. Fra Eidsvoll stasjon til EUBs lokaler i Sundet, er det hårfint lenger, men det betyr at også Eidsvoll sentrum ligger så vidt innenfor denne grensa med tanke på videre utbygging.

Har investert 100 millioner i tre store Råholt-prosjekter: – Nå trenger vi ansvarlige politikere

Skal Eidsvoll ta unna veksten skal det da bygges veldig høyt og tett rundt stasjonene. Som igjen gir konflikter knyttet eksisterende bebyggelse – ikke minst bebyggelse som krever et ekstra vern, noe debatten om hva som kan og ikke kan gjøres i Sundet er et godt bevis på.

Men det skal Fylkesmannen ha: Valgerd & co. er ganske konsekvente i kampen mot utbygging på dyrket mark. Noe som i utgangspunktet er positivt. Men for Råholts del er det ikke sikkert at konflikter knyttet til dyrket mark blir det avgjørende. Det som vil avgjøre framtidig utbygging, er planer knyttet til en eventuell tredje rullebane på Gardermoen. Lufthavndirektørens anbefaling til Eidsvoll kommune er klar: Byggeforbud i de områdene som vil bli mest støyrammet.

Hvor skal veksten da komme? Kanskje litt lenger nord. De som har trukket på smilebåndet når Minnesund og Langset er blitt nevnt som et framtidig tettsted av betydning i Eidsvoll, kan risikere å måtte tørke vekk det fliret.

Kanskje stopper togene om noen år igjen på Minnesund stasjon. Eller da sannsynligvis en Langset stasjon, siden det nye dobbeltsporet får en litt annen trasé. Skal vi holde oss til én kilometer-grensa, må stasjonen nesten ligge på den siden av Mjøsa.

KOMMENTAR: Å gjøre Råholt sentrum til et sentrum er ikke gjort i en håndvending

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.