• Ketil Solvik-Olsen, samferdselsminister (FrP)

Selv om vi legger til rette for at mer gods skal transporteres til sjøs eller på jernbanenettet, er det i de fleste tilfeller ikke til å unngå at varene også må fraktes på lastebil på deler av strekningen mellom produsent og kunde.

Vårt finmaskede veinett utgjør selve grunnstrukturen i Norges transportsystem. I mange tilfeller finnes det heller ikke alternativer til veitransport for å få varene fram.

POSITIV TIL KONKURRANSE

Regjeringen er positiv til konkurranse, blant annet fordi det kan bidra til bedre tilbud og innovasjon. Det er imidlertid helt avgjørende at konkurransen skjer på like vilkår.

Vi opplever at i dag at konkurransen mellom norske og andre europeiske veitransportører om oppdrag ikke er rettferdig. Vi har derfor økt kontrollomfanget langs veiene, strammet inn på reglene og gitt Statens vegvesen bedre arbeidsverktøy. Dermed klarer vi fjerne flere av de aktørene som bidrar til å undergrave et ryddig marked.

Det er derfor positivt når Norges Lastebileier-Forbund kan vise tall om færre alvorlige trafikkulykker med tungbil, færre konkurser i næringen og behov for å rekruttere flere sjåfører.

BEDRE REGLER

Samtidig jobber vi internasjonalt for å få på plass bedre regler og en mer enhetlig praktisering på tvers av Europa.

Det er til fordel norske sjåfører i utlandet og trafikken som skjer på norske veier. Regjeringen ønsker ikke liberalisere dagens regelverk, og jeg er glad for at Aps Sverre Myrli i leserbrev viser vilje til å jobbe konstruktivt med regjeringen om dette. For å oppnå en mer rettferdig konkurranse, samarbeider vi nå med andre europeiske land som ønsker det samme. EU-kommisjonen la tidligere i år fram forslag om å modernisere det europeiske transportsystemet og endre reglene for transport mellom landene. Gjennom vår deltakelse i «Road Alliance» jobber Norge – sammen med Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxembourg, Sverige, Hellas og Sveits – for å påvirke den videre behandlingen av forslaget i EU-systemet.

Sammen med de ti andre medlemslandene i «Road Alliance» er vi blant annet bekymret for misbruk og svindel knyttet til regelverkene for sosiale rettigheter, trafikksikkerhet og arbeid innenfor det europeiske godstransportmarkedet på vei. I vårt arbeid har vi samtidig opprettet et veitransportforum, slik at vi har tett kontakt med norske bransjeorganisasjoner og fagforeninger.

Samordner lover

Vi er alle tjent med at vi samordner lover og regler på tvers av landegrenser. Det gjør hverdagen enklere for både næringsliv og hver enkelt av oss.

Vi slipper nå som regel å måtte skaffe oss et «internasjonalt førerkort» når vi skal ut og reise. VI slipper å bekymre oss over små ulikheter i regelverk som kan skape problem ved kontroll. Men vi skal ikke akseptere at forenklinger i regler medfører at transportbransjen overtas av «useriøse aktører» som ødelegger levebrødet for vår transportbransje. Derfor skal vi sammen med transportbransjen og fagforeningene jobbe godt med våre naboland for å sikre at regelverkarbeidet ender godt.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.