Avinor ønsker seg en tredje rullebane på Gardermoen, og Stortinget har bestemt at den skal ligge øst for dagens flyplassområde om det blir behov.

En samfunnsutvikling og utvikling i flytrafikken internasjonalt og i Norge, som skaper behov for en tredje rullebane på Gardermoen, vil antakelig gjøre det vanskelig eller umulig å begrense gjennomsnittlig temperaturstigning i verden til to grader eller mindre slik det ble vedtatt på Paris-konferansen i 2015. Dette målet har Norge og de fleste land sluttet seg til.

En tredje rullebane vil også få store negative konsekvenser for lokalmiljøet på Øvre Romerike.

Hvis Norge og verden for øvrig vil legge klimapanelets rapporter og vedtaket fra Paris-konferansen til grunn, er tidspunktet for å legge til rette for at flytrafikken skal vokse «inn i himmelen» helt galt.

Senterpartiet har stor tro på at det vil komme drivstoff til fly som gjør det mulig å fortsette å fly, blant annet biodrivstoff og solenergi kan bli framtidas «flybensin». Men vi er ikke der ennå.

Vi har foreløpig liten grunn til å tro at fornybart drivstoff kan få et prisnivå og produseres i slike mengder at det kan legge grunnlag for den veksten i flytrafikken som det legges opp til i Norge og verden for øvrig, før 2030. Det er tidshorisonten som Paris-konferansen har satt for å reduser utslippet av klimagasser så mye at det er mulig å nå togradersmålet.

Dessuten er det mange andre transportoppgaver som vil konkurrere om råstoffet til det fornybare drivstoffet.

Hvis en skal nå togradersmålet, er det mer realistisk å legge opp til en utflating og kanskje en reduksjon av flytrafikken, i hvert fall når det gjelder de mer luksuspregede flygingene. Det er riktigere å prioritere innovasjon og kraftig økning av produksjonen av fornybart drivstoff enn å øke flytrafikken.

Mange plages av flystøy i store områder på Øvre Romerike med den nåværende trafikken, både innenfor og utenfor de vedtatte støysonene. Det er stor lokal motstand mot en tredje rullebane, den vil påføre omgivelsene enda større ulemper. Det vil bli mange flere som plages av støy og forurensning.

En ny rullebane og nye støysonene vil ramme planlagt boligbygging og begrense områder som egner seg for boligbygging. Bare båndlegging av store områder vil utvilsomt øke presset på dyrket mark, skog, friområder og andre naturressurser.

Av hensyn til klimaet mener Senterpartiet at det ikke er forsvarlig å planlegge for en tredje rullebane på Gardermoen, det bør ikke bli behov i overskuelig framtid. I lokalmiljøet er det mange som plages av flystøy både innenfor og utenfor støysonene med nåværende trafikk, og det vil bli langt flere om det kommer en ny rullebane. Dessuten er det andre eksisterende flyplasser i østlandsområdet som kanskje kan egne seg like godt for framtidas fly som storflyplassen på Gardermoen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.