Høyre er opptatt av å ta vare på de yngste barna i skolen. De yngste barna lærer på en annen måte enn de eldste barna i skolen, derfor trenger vi varierte læringsformer.

Etter reform 97 startet seksåringene på skolen. I reformen skulle førsteåret ha et mer «førskolepreg». Samtidig er det viktig å huske på at senere evalueringer viste at elevene ikke lærte mer av denne reformen. Manglende satsing på lesing, skriving og regning på småtrinnet bidrar snarere til at alt for mange barn blir hengende igjen tidlig i skoleløpet.

LESER BEDRE ENN FØR

Kunnskapsløftet ble den store snuoperasjonen. Satsingen har fått resultater som vi bør være stolte av. Resultatene fra den internasjonale PIRLS viser for eksempel at norske 9-åringer leser mye bedre enn før, særlig barn med minoritetsbakgrunn, og dette er gode nyheter.

Det er heller ingen forskning som tyder på at mer læring har gått på bekostning av barnas trivsel i skolen. En omfattende undersøkelse fra Hedmark viser faktisk at elevene i 1.-4. klasse trives godt på skolen, de har venner og de liker fagene. Det er bra, fordi vi vet at et godt læringsmiljø er avgjørende for barns læring, trivsel og utvikling.

MÅ FÅ HANDLINGSROM

Slik jeg ser det, må vi ikke velge mellom lek og læring i skolen. I kompetansemålene i Kunnskapsløftet står det blant annet at 1.- og 2.-klassingene skal «leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, stavelser(...)». Jeg er glad for at Stortinget nylig vedtok at vi skal sørge for mer kunnskap om skoledagen til de yngste elevene. Det er viktig for utviklingen av en enda bedre skole også for de yngste barna.

Jeg har samtidig tillit til at dyktige lærere bruker sitt faglige skjønn når de underviser. Det er tross alt de som er ekspertene. Det er ikke politikere som skal vedta hvor mange minutter norsk- eller mattelærerne skal bruke på en pedagogisk metode. Lærerne må få handlingsrom i faglig fellesskap på skolene til å utvikle god pedagogisk praksis, også for de yngste elevene.

INNFØRE LÆRERNORM

Barn er veldig forskjellig, og derfor satser vi på dyktige lærere som vet hvordan barn utvikler seg og hvordan de skal få tilpasset undervisning. Vi utdanner flere begynnerspesialister i skolen. Høyre i regjering har også foreslått en samarbeidsplikt mellom barnehage og skole, slik at de jobber sammen for å skape gode overganger.

I den ny femårige masterutdanningen har lærerstudentene 5 dager praksis i barnehagen.

Vi er i gang med å endre alle læreplanene nettopp for å sikre at lærerne har større mulighet til å variere undervisningsmetodene. Vi har gitt kommunene midler til å ansette mange flere lærere i 1.-4. trinn. Nå skal vi innføre en lærernorm i norske skoler.

ENDA BEDRE

Flere lærere, ny lærerutdanning, tydelige krav og forventninger kombinert med de dyktige lærerne som jobber i skoleverket i dag er jeg helt sikker på at vi skal klare å gjøre skolehverdagen for de yngste barna enda bedre i årene fremover.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.