Norge har forpliktet seg til store utslippskutt, og det haster å handle for å unngå katastrofale klimaendringer. I transportsektoren, som står for 1/5 av norske utslipp, betyr det at vi alltid må velge løsningene med lavest klimagassutslipp.

Da er vi nødt til å få et konkurransedyktig jernbanetilbud. Et grønt nettverk av høyhastighetstog må koble byene i Norge sammen og bli et konkurransedyktig alternativ til bil og fly.

InterCity er starten på det grønne jernbanenettverket med jernbane fra Oslo til Lillehammer, Halden og Skien. Dette er i seg selv det grønne jernbanenettverket for Østlandet, det halvparten av landets innbyggere bor. I tillegg blir det betydelig kortere reisetid for Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og jernbanen til Sverige og kontinentet. Andre jernbaneutbygginger står i kø, og vi får ikke et miljøvennlig reisenettverk i Norge uten at InterCity kommer raskt på plass.

Dessverre har det i Norge blitt tradisjon for å sette jernbanen på vent. Opprinnelig krevde miljøbevegelsen full InterCity-utbygging innen 2023. Regjeringen drøyde dette med syv år, mens Indre InterCity til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad, som er halve InterCity, skulle få ferdigstilling til 2024. Regjeringen utsatte nylig InterCity-planen ytterligere. Nå vil Bane NOR utsette også Indre InterCity med tre år, og en årsak er at politikerne har gitt for lite penger.

De grønne samferdselsprosjektene har gang på gang tapt mot store veiutbygginger. Av mangel på finansiering i statsbudsjettene kommer jernbaneutbyggingene seint i gang, noe som kan være grunnen til den siste forsinkelsen.

Fremover må politikerne vise vett og tørre å prioritere jernbane framfor vei. Vi kan ikke basere transportpolitikken på å utsette de store miljøprosjektene.


Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.