I en verden, hvor vi får nyhetsoppdateringer sekund for sekund, sitter jeg i dag med spørsmålet: Hvordan og hvorfor får vi disse nyhetene?

Er det menneskers iboende nysgjerrighet som skaper ett behov, som journalisten vil dekke? Er det journalistikken som skaper et behov i oss? Tabloidaviser og «se og hør»-oppslag, er ting vi mesker oss i. Tragedier, brann, drap og misnøye. Triste historier fra gamlehjemmet, Nav-saker, skoleproblematikk, krig og terror – ja kort sagt – død og elendighet. Hvorfor har dette førstesideoppslag? Hvorfor kjøper vi det?

Før, var tabloid de meg «krigstyper» – det oppfattet jeg som deres rolle i samfunnet. Lokalavisen derimot, var nettopp – ja, lokal. Med smått og godt fra nærmiljøet. Ettersom nettet stadig tar over nyhetsflommen, blir det nedgang i avissalget. Og hvordan løses det, i ett økonomisk perspektiv? Det er en utfordring. Da er en løsning, att det kommer flere «tabloide» saker, i den lille lokalavisa vår.

Når ansvarlig redaktør/adm.dir. i min lokalavis, får/tar spalteplass til å påstå: «Flere parkeringsplasser er ikke nok for å løse parkeringsproblemene vi har ved de lokale jernbanestasjonene» (ref. EUB onsdag 20.09.17, side 14) – da kjenner jeg det koker i meg. Kanskje er hans mening å skape debatt, for allerede dagen etter kommer saken «Planlegger flere parkeringsplasser». (Ref. Sandholtbråten, 21.09.17, side 8).

Men, hvis det er til informasjon, og redaktørens personlige mening, kjenner jeg at jeg blir sint. Sint på vegne av alle oss som pendler, og ikke minst, alle de som vil være miljøvennlige og følge statens retningslinjer om å kjøre kollektivt. Eller kanskje har de en time hos øyelege på Majorstua, og er ikke trygg på å kjøre i byen, eller er ikke kjent.

Hvordan fremmer det saken, om at det er ett problem å parkere ved Eidsvoll og Eidsvoll verk stasjon?

Det underbygges i artikkelen, om Eidsvoll Verk, at han ikke ser noen biler som stenger noen inne, denne dagen. Og at det ikke er noen parkeringsproblemer på Eidsvoll, denne dagen. Det utdypes ikke hvem dag – er det kanskje en søndag? Klokkeslettet er heller ikke nevnt.

Jeg tar toget fra Eidsvoll stasjon fem dager i uka. Bussen jeg kunne tatt, korresponderer ikke med togavgangene. Jeg kan selvfølgelig komme to minutter for seint til toget, og trenger bare å vente en halv time på neste – men det er nettopp det – det fungerer nesten.

Det er nå ulike selskaper som ikke samarbeider lengre, det være seg Ruter, NSB, Bane Nor, Jernbaneverket eller hva de nå har blitt delt opp i. Før var det NSB – og de hadde system.

Det å finne en parkering på Eidsvoll, som er min referanse, har vist seg å være en utfordring. Det å lære forskjell på oblat og timeparkering, ble en 600 kroners dyrekjøpt erfaring for meg, første dag. Europark mener jeg må sette meg inni reglementet, og avslo anken, men hva med dem som ennå ikke bruker smarttelefon med app?

Og ikke minst – hva med dem som vil parkere lenger ut på dagen? Jeg velger nå, å dra med ett tidligere tog, for å få parkert. Klokka 08.25 var det 2-3 parkeringsplasser til «fri benyttelse». På timeparkeringen! Så til tross for at jeg hadde oblat, denne onsdagen i august, måtte jeg betale for å parkere. Bare 20 kroner riktignok, og uansett alternativet var bedre enn bot. Jeg ble kjørt ned av ei venninne, dagen etter, til 09.01-toget: jeg begynte seinere på skole. Da var det allerede åtte biler med bot på rute. Og dagen var så vidt begynt!

Ei annen venninne fortalte at hun parkerte ulovlig, og visst det kom til å svi på pungen, men måtte ta toget den dagen, til den tiden. Det var nesten billigere med drosje.

En for mange kjent eidsvolling, som står i kiosken på Eidsvoll stasjon, har gjennom mange år observert at det hver dag slippes av mellom 2-300 mennesker som skal med toget. Det kan ha mange grunner, for eksempel familiemedlem eller nabo skal kjøre samme vei – men det kan også tolkes som ett uttrykk for at de anser parkering som komplett umulig, og må finne andre løsninger, enn annen kollektivtransport, for å «ta toget» som det oppfordres til, fra høyeste hold.

Så hvordan en redaktør/journalist i min lokalavis avviser at det er noe problem å få parkert, for å reise til for eksempel hovedstaden, (som skal plomberes med bomstasjoner, tyne bilistene med rushavgift og hvor det settes blomsterkasser på parkeringsplassene i sentrumskjernen) – er for meg ubegripelig.

Men, kanskje er det nettopp for å skape engasjement og debatt? For det er min tanke om hva journalistikk også kan være. Den lille mannens stemme, informasjon om og kanskje forslag til løsninger, i det store eller lille samfunnet som omgir oss. Ikke glatte over og si det ikke er løsninger.

Mitt ønske, er at det kommer penger fra regjeringen, til bygging av parkeringshus både på Eidsvoll og Eidsvoll Verk stasjon, hvis det er slik at de ønsker at folk skal la bilen stå, og kjøre kollektivt.

Men det igjen utløser nok ett problem – hvor skal de sitte? Det er ikke nok togsett og vogner til å frakte alle potensielle togkunder. En ubegrunnet og ikke bekrefte privat påstand selvfølgelig, men hvis det skulle stå noen vogner parker ett sted, så får de bokstavelig talt være med å dra lasset.

Så her legges det opp til å tyne folk for mere penger til statskassa, som allerede flommer over av olje – og avgiftspenger, samt spille på folks dårlige samvittighet angående miljøet.

Og da ønsker jeg, at min lokalavis fokuserer på å fremme saken og tale på vegne av lokalsamfunnets beste.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.