• Tim A. Holmvik.

En overordnet målsetting for Ullensaker kommune er at hver enkelt elev i Ullensakerskolen utvikler seg optimalt faglig og sosialt, og vokser opp til å bli en best mulig utgave av seg selv!

Nøkkelen til å lykkes med dette er alle de dyktige lærerne våre som hver eneste dag møter de ca. 5.000 elevene våre i grunnskolen med raushet, varme, tydelige forventninger og en pedagogisk praksis som gjør at elevene våre utvikler seg optimalt ut fra egne forutsetninger.

GODE RELASJONER

Lærerens evne til å etablere gode relasjoner til alle elever trekkes også fram av nasjonale- og internasjonale forskere som den faktoren som har størst påvirkning på elevenes læring og utvikling. Dette er også med på å gjøre lærerjobben til kanskje verdens mest komplekse yrke.

Det å lykkes i det viktige relasjonsarbeidet kan vanskelig nedfelles i prosedyrer eller rutiner. Det handler blant annet om å SE hver enkelt elev på dens egne premisser, tilpasse kommunikasjonen, være tydelig og varm på samme tid og stille med tydelige men realistiske forventninger til alle elever.

Videre er lærerne i Ullensaker opptatt av å jobbe forskningsinformert, det vil si at de på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap, erfaring og pedagogiske ferdigheter hele tiden er opptatt av å videreutvikle en praksis til det beste for elevenes læring og utvikling.

Morgendagens skole?

Vi skal ruste barn og unge til å møte kompetansebehovene i en fremtid vi vet lite om! Det vi vet er at mange av de yrkene våre håpefulle skal ha om 20 eller 30 år, ikke engang er påtenkt eller funnet opp.

Vi har gått fra et industrisamfunn, der produktivitet var knyttet til maskiner og mekanikk (kunnskap er noe bestandig), og til et kunnskapssamfunn der det å stadig tilegne seg ny kunnskap og utvikle ny kompetanse som passer inn i nye situasjoner. Elevene våre må lære seg å lære og som lærere utfordres dere til årlig økning av elevenes læringsutbytte!

Særlig viktig er dette fordi flere og flere elever kjemper om de samme plassene på videregående skole og kravene er høye for å komme inn. Ro og orden er viktig for et godt læringsmiljø. For å sikre et godt læringsmiljø må derfor læreren få være sjefen i klasserommet og kunne opprettholde ro og orden.

LEDER ELEVENES LÆRING

Dette betyr også at lærerrollen har endret seg i stor grad- fra at læreren satt på all kunnskapen og lærte bort, til at elevene har blitt mye mere aktive i egen læring, og de viktigste kildene til informasjon kanskje er å finne helt andre steder enn i lærerens hode. Læreren leder elevenes læring!

Endringen i lærerrollen har også utløst helt andre behov for samhandling og utvikling av best mulig praksis mellom de ansatte på en skole. Fra en privatpraktiserende lærer, der rektor var fremst blant likemenn og en tilrettelegger, til lærere som sammen er opptatt av å utvikle en best mulig praksis – ledet av dyktige ledergrupper på skolen. Dette er vi svært opptatt av i Ullensakerskolen!

Attraktiv arbeidsgiver

Ullensaker kommune er i stor ønsket vekst, og hvert år øker vi med gjennomsnittlig 130 elever slik at vi nå i høst passerer 5.000 elever som jeg samtidig ønsker velkommen til første skoledag.

I tillegg har vi fått en ny norm for lærertetthet. Dette innebærer at vi per dags dato har 61 nytilsatte lærere til høstens skolestart! Av disse er 35 nyutdannede. Dette er danner et godt grunnlag for at vi skal lykkes med hovedoppdraget vårt; nemlig at hver enkelt elev i Ullensakerskolen skal vokse opp til å bli en best mulig utgave av seg selv.

Kunnskap gir muligheter

Kunnskap gir muligheter for alle. Vi har like høye ambisjoner for elevene, som elevene har for seg selv. Kunnskap er en forutsetning for å lykkes i livet.

En god skole er derfor også god sosialpolitikk. Som hovedutvalgsleder for Skole og Barnehage ønsker jeg derfor å takke lærerne for den utrolig viktige jobben dere gjør i hvert eneste klasserom og i møtet med hver enkelt elev! Lykke til med skoleåret 2018-19!

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.