Lekser er viktig for å repetere og øve på det du har lært på skolen, sier jeg til elevene mine. Jeg gir dem leselekser i engelsk og beskjed om å øve på gloser.

– Les litt hver dag sier jeg. Det er viktig å lese mye. Øv litt på ordene, og lag gjerne setninger på engelsk der du bruker noen av ordene. Du må ha brukt et ord minst 20 ganger for å kunne det godt, sier jeg ofte til dem.

Elevene er som regel ganske pliktoppfyllende, og gjør stort sett det de skal, men det hender jo at noen ikke har øvd på glosene. Eller lest leseleksen to ganger for seg selv, og en gang høyt for en voksen. De måtte på fotballtrening, sier de. Også skulle de spise middag, også ble det så seint at de ikke rakk det.

Ikke fordi jeg ber dem om det

Jeg kjefter aldri på elevene som ikke har gjort lekser. Jeg forstår jo at det kan være travelt i hverdagen for de fleste. Men to timer i uka på skolen holder ikke for å lære seg engelsk. De må jobbe med det hjemme også. Og de trenger en voksen som hører på dem, og støtter dem.

Det hender at jeg holder en liten preken for elevene hvis det er mange som ikke har gjort leksene.

– Dere skal ikke gjøre lekser fordi jeg ber dere om det, sier jeg da.

– Dere skal gjøre lekser for deres egen del. Fordi det er viktig å øve hvis man skal bli god i noe. Hvis du skal bli god til å spille fotball må du øve masse. Det må du i engelsk også. Dessuten er det lurt å venne seg til gode arbeidsvaner tidlig. Elevene nikker. Men det er sikkert vanskelig for dem å forstå. Vanskelig for dem å tenke så mange år frem i tid.

Svetter bare ved tanken

Når jeg kommer hjem fra jobben om ettermiddagen er det som regel fullt kjør. Ungene er hjemme allerede, og har satt seg godt ned i sofaen med Disney Channel på TV-en. De har kanskje funnet seg noe mat. Jeg skjønner jo at de er slitne etter en lang dag på skolen, men de kunne jo gjort leksene ferdig før de satte seg ned foran TV-en, tenker jeg. Det begynner å bli travelt, så vi må sette i gang. Vi må rekke å gjøre lekser, spise middag, kjøre til håndball- og fotballtrening og deretter musikkskolen. Jeg svetter bare ved tanken.

- Vær så snill og begynn med leksene, sier jeg.

- Vi har dårlig tid. Responsen er mildt sagt laber, men de setter som regel i gang etter litt masing.

Jeg starter med middagen. Samtidig trenger minstemann å bli hørt i leseleksen. Eldstemann trenger hjelp med matten. Jeg hører på leseleksen med et halvt øre, men må prøve å sette meg inn i et regnestykke samtidig.

– Hvordan man deler 630 på 45?

- Ja, hvordan gjorde man det igjen…? Hun finner det heldigvis ut selv. Jeg har falt ut av leseleksen.

– Bra lest, sier jeg likevel.

– Men nå må vi ta en pause fra leksene, så vi rekker å spise middag før vi skal dra.

Når er det barnas tid?

Maten blir nærmest inntatt stående, og snart er vi på vei ut døra. Når treninger og andre aktiviteter er ferdig er klokka gjerne åtte, og det er ikke lenge til leggetid. Det er igjen noen lekser, men det skal spises kveldsmat også.

– Noen ganger rekker man det jo bare ikke, tenker jeg, og lurer på når barna egentlig skal få tid til å slappe av. Ha litt fritid. Være med venner og kose seg.

Vi voksne er jo slitne etter en lang arbeidsdag, og vil gjerne slappe av litt på kvelden. Når er det barnas tid?

Når ungene endelig er i seng kan jeg sette meg ned og slappe av. Jeg slenger beina på bordet, skrur på TV-en, og tenker litt på undervisningen jeg skal ha i morra. Gjennomgang av leseleksen i engelsk står på planen.

Det slår meg plutselig at jeg kanskje burde være litt grei med de som ikke har fått gjort den…

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.