I januar endret Facebook på algoritmene som styrer nyhetsfeeden. Hvis du synes det høres gresk ut (eller arabisk, ordet algoritme er opprinnelig det), så styrer disse hvilke saker du blir presentert for på Facebook. Algoritmene avgjør om du skal du få en artikkel fra EUB på toppen, eller et bilde av barna til din kusine – for å ta to eksempler. Hva som kommer øverst er basert på hva du har klikket på før, hvilke sider eller innlegg du har likt pluss en rekke andre kriterier som Facebook holder hemmelig.

Målet til Facebook med endringene som ble gjort i januar, er at du skal få mer av det siste, altså bilder og innlegg delt av familie og venner, og mindre delt av bedrifter, inkludert aviser. I snitt skulle innhold fra nyhetsnettsider reduseres fra fem til fire prosent. Det høres kanskje ikke så mye ut, men dette er en reduksjon på 20 prosent. Og da vi vet at Facebook har utviklet seg til å bli den viktigste trafikkilden for mange nettsider, så vil en reduksjon i denne størrelsesordenen bety en god del.

På det meste kom drøyt 40 prosent av leserne på eub.no fra Facebook. I løpet av fjoråret begynte denne trafikken å falle litt, men den store droppen kom i januar. Etter den siste omlegging til Zuckerberg & co. falt Facebook-trafikken med cirka 16 prosent. Nesten over natten.

Heldigvis betyr ikke dette at totaltrafikken på eub.no har falt like mye. Sammenligner vi forrige måned med samme måned i fjor, snakker vi kun om en liten nedgang. Ikke mer enn hva vi kan regne som naturlige variasjoner. I år var også påsken i mars, noe som påvirker sluttresultatet.

At nedgangen ikke er større, skyldes blant annet at trafikken fra Google har økt, vi har relansert nyhetsbrevet vårt, som har bidratt litt, men først og fremst har direktetrafikken inn på nettsiden vår økt. Noe av dette skyldes kanskje at de som tidligere fant våre artikler på Facebook, nå går direkte inn på eub.no. At vi i løpet av fjoråret mer enn doblet antall rene digitale abonnenter, og at stadig flere «gamle» papirabonnenter har opprettet en digital bruker, bidrar sannsynligvis også. Abonnenter er naturlig nok mer lojale lesere. Men vi hadde jo helst sett at vi kunne økt på disse områdene uten å måtte forholde oss til Facebook-nedgangen.

På mange måter er ikke Facebook-leserne like viktige som de andre. En leser som kommer fra Facebook leser i snitt færre artikler før vedkommende igjen forlater oss. Og utviklingen framover tyder på at abonnenter – ikke minst de digitale – vil være en viktigere inntektskilde for EUB og andre aviser enn annonser. Men ordet er altså viktigere. At inntekter direkte fra leserne utgjør en større andel av totalen, betyr på ingen måte at annonser ikke har stor betydning, og selv en leser som er innom en gang iblant, er bedre enn en leser som ikke besøker nettsiden vår i det helet tatt.

Rett før påske kom det nye signaler fra Facebook. I USA har Facebook siden slutten av januar testet ut å prioritere innhold fra lokalaviser høyere i nyhetsfeeden. Selv om nyheter skal prioriteres ned, skal ikke dette i samme grad gjelde lokale nyheter. Beskjeden som kom i en bloggpost fra Facebook, var at dette nå skal rulles ut i resten av verden. Inkludert i Norge. Om dette betyr at trafikken fra Facebook med dette vil nå gamle høyder, gjenstår å se, men det er lov å håpe.

Hva synes så leserne om endringene Facebook har gjort? Meningene er delte, for mange er Facebook stedet for barnebilder og oppdateringer fra venner og familie. Selv er jeg yrkesskadd og vil heller ha nyheter. Det er det heldigvis mulig å gjøre noe med. Under innstillinger på Facebook finner man noe som heter «preferanser for nyhetsoppdateringer». Her kan man med noen tastetrykk velge hvilke personer og nettsider man ønsker skal prioriteres i nyhetsfeeden.

Her har jeg prioritert opp nyheter og ned venner (beklager til sistnevnte). Det passer meg best. Hva som passer deg best, er selvsagt opp til deg. Men skulle du ønske å ha nyheter fra EUB blant dine prioriterte, så setter jeg selvsagt veldig pris på det.

Foto: Anthony Quintano/CC BY 2.0/Flick.com


FLERE KOMMENTARER:

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.