Ved at vi nå etter hvert vil gå over til blokkbebyggelse både på Råholt og i Sundet vil det bli flere personer med bil i disse områdene.

Administrasjonen i Eidsvoll vil nå følge opp vedtak/føringer som er gjort sentralt i Oslo og Akershus hvor man har bestemt at all vekst i transport ikke skal foregå med privatbil. Denne skal nå foregå med tog, buss, sykkel eller til fots.

En stor gruppe mennesker i Eidsvoll pendler ut av Eidsvoll til arbeid sørover sammen med folk fra nabokommuner med tog/buss.

Mange bruker også tog/buss sørover når vi skal på et eller annet gjøremål utenom arbeidet.

Men disse samme menneskene har privatbil til interntransport i nærområdet.

PRIVATBIL OG PARKERINGSPLASS

De nye 6000 menneskene som vil bosette seg i Eidsvoll de neste 10 årene vil også ha en privatbil som trenger parkeringsplass. Overordnet myndighet har bestemt at 80 prosent av disse skal bo på Råholt og i Sundet. Til nå har vi stort sett hatt småhusbebyggelse i Eidsvoll hvor folk kan sette fra seg bilen sin på egen tomt.

Blokkbebyggelsen vi får på Råholt og i Sundet gir nye utfordringer. Boligparkering for disse blir nok for det meste bygd under blokkene. Administrasjonen vil ha maks én parkeringsplass pr. leilighet. Folk som vil betale for det må få mulighet til plass nummer to.

Man jobber for å få levende og attraktive sentrum på Råholt og i Sundet. Fortsatt bor de fleste av oss utenom disse sentrene og vi bruker for det meste bilen når vi skal inn til sentrum for et gjøremål.

Skal man også i framtiden ha levende sentrum også i Eidsvoll må man legge til rette for at disse brukerne av sentrum finner det attraktivt. Ved å gjøre det trøblete og vanskelig å finne parkeringsplass i eller svært nær sentrum uteblir nok tilstrømningen av folk. Sentralt plasserte parkeringshus bør absolutt inn i de nye kommuneplanene.

PARKERING SOM VIRKEMIDDEL

Man må ikke glemme at vi tross alt bor på landsbygda med minimal offentlig transport til enhver tid rundt om i Eidsvoll. Det vil bli en regelrett skivebom å likestille oss med de sentrale delene av Oslo/Akershus.

Administrasjonen vil bruke parkering som virkemiddel for å tvinge folk til å velge andre løsninger enn bil når de skal forflytte seg.

En annen bestemmelse man vil ha inn i ny kommuneplan er at det skal bli færre parkeringsplasser for ansatte ved offentlige arbeidsplasser som barnehager, skoler, kontorer og lignende.

Vi kommer altså til få en ny lederoppgave for våre kommunale ledere. De må fordele hvem som får lov til å bruke parkeringsplassen og hvem som ikke får tilgang til en slik. Jeg tror en slik strategi på landsbygda i Eidsvoll vil føre til at vi mister godt erfarne og kvalifisert arbeidskraft framover. Hva slags arbeidsgiverpolitikk legger man opp til med dette?

Politikerne i Eidsvoll må nå stå opp for folk flest i Eidsvoll, og finne gode praktiske løsninger på disse utfordringene i ny kommuneplan. Man må våge å gå noe på tvers av det fylkespolitikere ønsker å tvinge inn i våre planer.

LES OGSÅ: MENINGER: Byggehøyder og parkeringsplasser 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.