– Det er realistisk, sier rådmann Erik Kjeldstadli til Budstikka. Vi snakker her ikke om å «kun» kutte utslippene fra kommunal sektor, men kommunens totale utslipp av klimagasser. Mye fra samferdsel.

Dette er noe av det Bærum ønsker å gjennomføre: Bilandelen er i dag 52 prosent, men skal reduseres til 40 prosent. I praksis betyr det at antall bilreiser pr. dag må ned fra et snitt på 1,7 til 1,3 reiser, skriver Budstikka. I 2025 er målet at 25 prosent av bilene i Bærum skal være utslippsfrie. I dag er andelen ni prosent. Samme år skal andelen av personreiser med kollektiv, sykkel eller gange være 60 prosent, i dag er andelen 48 prosent. For å nevne noen tiltak.

Tallene er ikke tatt ut av lufta. Det er gjort et grundig utredningsarbeid. Blant annet har kommunen hatt sitt eget klimapanel, ledet av forretningsmannen Jens Ulltveit-Moe. Det er arrangert folkemøter og innbyggere, næringsliv og kommunens egen organisasjon har vært involvert i strategiarbeidet.

Vi tror våre kommuner har mye å lære av det arbeidet som er gjort i Bærum. Det finnes lokale klima- og energiplaner, men de er ikke spesielt ambisiøse, og de fleste av dem er i ferd med å bli gamle. I enkelte kommuner finnes det visjoner og ønsker om å gjøre noe (si hei til Hurdal), men vi er et stykke unna det arbeidet som er gjort i Bærum.

Selv om Bærum med alle sine ressurser og folketall, skiller seg litt fra oss, er det også mange likheter: Det er kort vei til hovedstaden, kollektivtilbudet er i deler av kommunen godt utbygd (men absolutt ikke alle steder), mange pendler og det er sterk vekst i folketallet.

Bærums målsetting er å bli «klimaklok». Vi liker det ordet, og Bærum låner det helt sikkert bort. Hvilken kommune blir den første klimakloke i Gardermoen-regionen?

LES OGSÅ: – I 2012 måtte vi overbevise folk om fordelene, i dag er det nesten motsatt

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.