Tidligere kinosjef i Oslo, Ingeborg Moræus Hanssen har i Dagbladet tatt opp et problem de eldre møter på Gardermoen etter at det innvendige flyplassarealet ble utvidet med en ny pir, nemlig at noen av passasjerene må gå opptil 700 meter, da det ikke er noe rullefortau – uansett hvor dårlige de er til beins. De gamle biter tennene sammen, men noen gråter, sier hun, og kaller dette aldersrasisme.

Dette forholdet er dessverre bare det siste fra Avinor i en lang rekke av eksempler der ledelsen ikke tar hensyn til innspill fra brukerne av flyplassen. Vi kan i fleng nevne at OSL/Avinor har tatt bort navnet Gardermoen (for øvrig uten at SAS og Norwegian er blitt hørt i saken), gitt monopol til et utenlandsk firma for øl- og vinsalget (trass i at det norske Vinmonopolet nyter stor tillit blant nordmenn) og gått sterkt inn for å bygge en tredje rullebane (trass i store protester og med svak begrunnelse for framtidig behov). 

Medeier i taxfree-butikkene blant annet på Gardermoen er tyske Gebr. Heinemann. Det ventes i år en omsetning på om lag 3 milliarder kroner etter utvidelsen av salgsarealet på hovedflyplassen. 80 prosent av det norske folk har ifølge meningsmålinger tillit til det norske Vinmonopolet. Hvorfor skal da et tysk selskap ha denne konsesjonen og fortjenesten på salg av brennevin, vin, øl og kosmetikk? Dersom taxfree-salget skal subsidiere småflyplassene våre i distriktene – slik Stortinget har gått inn for, blant annet for å skåne skattebetalerne – må det da være dobbelt hensiktsmessig at fortjenesten på taxfree-salget forblir i Norge. Stortinget skal behandle ny konsesjon fra 1. januar 2018 og 20 år framover.

Det er interessant at også Skedsmo Ap nå stiller seg spørsmålet om hvorfor flyplassen heter bare OSL – at navnet Gardermoen er «bannlyst» – når flyplassen ligger milevis fra Oslo. Ved en landing på Gardermoen, spurte jeg flyverten hvorfor hun sa «Velkommen til OSL» og ikke «Velkommen til OSL Gardermoen». Vi får ikke lov til å si Gardermoen (!), bemerket hun. «Vi tar til oss alle tilbakemeldinger», sier en kommunikasjonsrådgiver i Avinor til ABC Nyheter. Men en ting er å ta til seg noe – en annen ting er å handle ut fra de ønsker som framkommer. Her svikter Avinor grovt. Og hvorfor står ikke sjefen for Avinor eller OSL fram og svarer, i stedet for å benytte seg av «rådgiver-vesenet»?

På et folkemøte på Kløfta velhus nylig ble spørsmålet om en tredje rullebane drøftet. Her framkom sterk lokal motstand mot planene. Administrerende direktør i OSL, Øyvind Hasaas, hevdet på møtet at elektriske fly var rett rundt hjørnet – noe som ville eliminere så vel flystøy som klima- og forurensningsproblemer. Den som lever får se, men fortsatt bestiller for eksempel Norwegian fossildrevne fly i stor skala. Ordfører Tom Staahle har vært prisverdig klar i sin tale. Politikere i Ullensaker og Gardermo-regionen ønsker ikke en tredje rullebane. For øvrig er det gledelig at ordførerne i kommunene rundt hovedflyplassen vil døpe regionen «Gardermoen». Dette kan tolkes som en korreks til Avinor, OSL og andre sentraliser i vårt land. 

Avinor er et aksjeselskap heleid av staten ved Samferdselsdepartementet. Et råd til Stortinget generelt, og Akershus-representantene spesielt, bør derfor være: Sørg for at den til enhver tid sittende regjering ikke delegerer reguleringsmyndighet til Avinor med hensyn til en tredje rullebane. Dette skal være departementets direkte ansvar overfor Stortinget og regjeringen. Stortinget bør gi taxfree-konsesjonen til Vinmonopolet, og ikke fornye konsesjonen fra 1. januar 2018 til det nåværende tysk/norske firmaet.

Det sies at en har tillit til noen inntil en ikke lenger har det. Når er denne grensen nådd for Avinors vedkommende? Hva mer skal til av Avinors «stormannsgalskap», for eksempel det uttrykte ønsket om at Gardermoen skal bli større enn Kastrup? En tredje rullebane vil i seg selv føre til økt flytrafikk – en såkalt «sjøloppfyllende profeti». Dette veit elitestrategene i Avinor og Oslo. Tilliten til Avinor er i ferd med å forvitre i breie kretser. I tida framover er det alt å vinne på at et godt forhold og et konstruktivt samarbeid mellom Gardermo-regionen og de sentrale myndighetene. Vi behøver vel knapt nevne at det skal være valg til høsten….?

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.