Bygging av tredje rullebane på Oslo Lufthavn (OSL) har naturlig nok vakt stor oppmerksomhet lokalt og regionalt og vært et hett tema med stort samfunnsengasjement det siste året fordi det berører de mange innbyggere i Ullensaker kommune på en eller annen måte og da i negativ forstand. Informasjonsmøtet om prosessen med tredje rullebane den 4. desember 2017 skulle i utgangspunktet ha fjernet usikkerheten, men ble heller enda et «gammelt nytt» møte.

Usikkerhet er det eneste sikre vi vet på det nåværende tidspunkt fram til midten av dette året, når det ifølge Avinor skal foreligge et nytt og oppdatert støysonekart. Men selv etter dette er det ikke sikkert at vi blir noe klokere av et prosjekt vi i det hele tatt ikke trenger å gjennomføre når vi vet at flyplassen Heathrow i London, som er en av verdens mest travleste med snaue 75 millioner passasjerer, klarer seg med to rullebaner og har gjort i det i lang tid.

Usikkerhet er også et faktum i det politiske miljø på det lokale og nasjonale nivå. På lokalt plan prøver posisjonen på et heroisk vis, med Fremskrittspartiet og Høyre i spissen, å redde skinnet sitt ved å stadig ytre seg negativt til tredje rullebane i lokalmedia. Egentlig kan det tolkes, som en fallitterklæring når vi vet at den borgerlige siden, med unntak av Venstre, har gitt en blanko fullmakt til Avinor.

At Arbeiderpartiet i Akershus også har hatt en finger med i spillet, og dermed har vært med på å gi en hjelpende hånd til de to ovennevnte borgerlige partiene, forteller klart og tydelig om deres klima og miljøpolitikk. Det blir bare med tomme ord.

Derimot har vi i Ullensaker og Akershus Sosialistisk Venstre (SV) lenge sagt og sier fortsatt et klart rungende nei til tredje rullebane samt krever at Stortinget fatter vedtak mot en tredje rullebane på Oslo Lufthavn (OSL) fordi:

  • Vi lytter til fagrådene som Naturvernforbundet, Framtiden i våre hender, Greenpeace, Norges Bondelag, Norsk forening mot støy, Norges Bygdekvinnelag, Besteforeldrenes klimaaksjon, Spire og Natur og Ungdom har publisert i brevet datert den 19. januar 2017
  • Flytrafikken i Norge må reduseres radikalt og høyhastighetstog må erstatte fly i Sør-Norge. Investeringene i kollektivtrafikk og jernbane må opp.
  • Klima og miljø må gå foran Avinor sine kapitalistiske premisser om passasjervekst spesielt på interkontinentale ruter.
  • Fortsatt vekst vil være stikk i strid med Paris-avtalen.
  • Det er ingen grunn til å ha usikkerhet i årevis – et klart nei tredje rullebane nå!

Helt til slutt: Ifølge Cicero koster en flyreise tur-retur Oslo-London samfunnet like mye klimautslipp per passasjer som et halvt års gjennomsnittlig bilbruk. Dette er et faktum som i seg selv burde være en tankevekker for de fleste av oss.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.