Derfor trenger vi politikere som sier klart og tydelig nei til forslag som utbygging av en tredje rullebane.

Avinor fikk i juni tillatelse til å fortsette planleggingen av en tredje rullebane på Oslo Lufthavn Gardermoen. Dette ble ikke støttet av Venstre, Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne eller Sosialistisk Venstreparti. Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti skrev i en merknad at de «forutsetter at denne saken forelegges Stortinget til behandling i forbindelse med konsesjonssøknaden». En utbygging vil legge beslag på verdifull matjord, føre til økt flytrafikk og dermed enda større klimagassutslipp. Dette er ikke en bærekraftig utvikling og stikk i strid med Paris-avtalen vi har forpliktet oss til.

Det er korrekt at Avinor skaper mange viktige arbeidsplasser rundt Gardermoen. Likevel kan vi ikke satse på virksomheter som bidrar til å ødelegge klimaet på jorda. Selvfølgelig skal vi ha jobber for alle, men framtidens arbeidsplasser må gå hånd i hånd med den grønne utviklingen og ikke på bekostning av den.

Å satse på arbeidsplasser som er en del av en enorm forurensningskilde, er veldig urettferdig ovenfor fremtidige generasjoner. Det er ikke bare det at vi må leve med de alvorlige konsekvensene av klimaendringene, men det blir også enda vanskeligere for oss å snu utviklingen i riktig retning fordi generasjonen før ikke tør å ta ansvar. Vi trenger politikere som tar framtiden til kommende generasjoner på alvor.

Kanskje framtidens fly vil gå på elektrisitet, hydrogen eller biodrivstoff og være totalt utslippsfrie. Det får vi håpe. Men dersom antallet flyreiser skal øke enda mer, vil ikke grønn teknologi ha sjans til å erstatte den klimabomben av utslipp den økte flytrafikken forårsaker. De positive klimaeffektene vil raskt kveles av CO₂ fra gamle fly. Det er farlig å lene seg tilbake og håpe at framtidens teknologi skal rette opp klimatabbene vi gjør i dag. Vi må rett og slett ta ansvar nå.

For at en ny regjering skal kunne kalle seg miljøvennlig, må de si klart nei til tredje rullebane. Avinor får i dag operere uten forsvarlige klimaforpliktelser, helt på sidelinja av resten av transport- og klimapolitikken. Her trenger vi en ny politikk som stiller samme krav til Avinor som til vei- og jernbaneprosjekter, der man først må undersøke alternative løsninger med ekstern kvalitetssikring. Bare slik kan utviklingen gå i riktig retning og gi oss en framtid med bærekraftige og klimavennlige arbeidsplasser. Bruk din stemmerett klokt, ta ansvar nå!

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.